سیاست

امریکا بر همکاری درازمدت اقتصادی، نظامی و سیاسی با افغانستان متعهد است

کابل باختر19 جوزا
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه با جنرال جوزیف دانفورد قوماندان عمومی نیروهای آیساف و امریکا در افغانستان، ملاقات نمود.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر: در این ملاقات که خدای نظر نصرت رئیس عمومی دارالانشای ولسی جرگه نیز حضور داشت، هر دو طرف پیرامون دستاوردها و فعالیت های نیروهای افغان و خارجی در کشور، روابط میان جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا و چگونگی همکاری نظامی کشورهای دوست با نیروهای امنیتی افغان صحبت و تبادل نظر نمودند.
رئیس ولسی جرگه از همکاری های نظامی، اقتصادی و سیاسی جامعه جهانی به خصوص ایالات متحده امریکا با افغانستان اظهار قدردانی نموده، گفت که نیروهای امنیتی افغان در هماهنگی با قوای خارجی برای اهداف مشترک که همانا از بین بردن تروریزم و مواد مخدر که تهدید مشترک برای جهانیان است، به مبارزه می پردازند و هر روز در این راه قربانی می دهند.
هر دو طرف با اشاره به دستارود های سیاسی،اقتصادی ونظامی افغانستان،برگزاری موفقیت آمیز دور اول انتخابات وآماده گی های لازم برای انتخابات دور دوم را جهت انتقال قدرت سیاسی در کشور،امید وار کننده دانستند.
قوماندان نیروهای آیساف گفت که ایالات متحده امریکا بر همکاری دراز مدت در بخش های اقتصادی و نظامی با افغانستان متعهد بوده، خواهان استحکام روابط استراتیژیک نیز می باشد.
جنرال دانفورد افزود که بر علاوۀ وعدۀ همکاری مالی دو اعشاریه سه میلیارد دالری امریکا در نشست شیکاگو با افغانستان، وی پیشنهاد نموده است که کشورش یک میلیارد دالر دیگر را نیز برای ارتقای ظرفیت و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان اختصاص دهد که این پیشنهاد از طرف بسیاری مقامات امریکایی تا حدودی قبول شده است.
عبدالرؤف ابراهیمی ریئس ولسی جرگه با اشاره به حملات نیروهای پاکستانی بر مناطق مرزی کشور، از تصدیق پیمان استراتیژیک میان جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا توسط شورای ملی یادآوری نموده، افزود که مطابق این سند، امریکا متعهد بر دفاع از سرحدات افغانستان می باشد، در حالیکه تجاوز پاکستان چندین بار از افغان ها قربانی گرفته است، اما ایالات متحده در این زمینه اقدام نکرده است.
ابراهیمی همچنین گفت که این موضوع را با قوماندان پیشین نیروهای خارجی هم مطرح نموده بود و وی تعهد سپرده بود که در نشستی با مقامات پاکستانی و ایجاد سوق اردوی مشترک به این معضل نقطه پایان می گذارد؛ اما تا اکنون این روال ادامه دارد.
رئیس ولسی جرگه خاطرنشان ساخت که در صورت عدم همکاری امریکا در این زمینه، اعتماد ملی خدشه دار می گردد و علاقمندی برای امضای پیمان امنیتی نیز کاهش خواهد یافت.
در همین حال، قوماندان عمومی نیروهای آیساف در کشور تأکید نمود که کار روی یک توافقنامه سرحدی میان دو کشور افغانستان و پاکستان جریان دارد و این مشکل باید از راه های دیپلوماتیک مرفوع گردد.
در اخیر این ملاقات رئیس ولسی جرگه تأکید نمود که جمهوری اسلامی افغانستان خواهان روابط استراتیژیک و همکاری دوطرفه و صادقانه با ایالات متحده امریکا می باشد.
قوماندان عمومی نیروهای خارجی همچنین گفت که ایالات متحده امریکا بر همکاری درازمدت اقتصادی، نظامی و سیاسی با افغانستان متعهد است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا