گزارش ها

پاكستان تشويش دارد هند يك گزينه مناسب انتقالاتي به افغانستان

كابل/12/حمل/باختر
در حاليكه پاكستان پافشاري بر مسدود ماندن راه ترانزيتي به روي نيروهاي ناتو در افغانستان دارد امريكا و ناتو در صدد دريافت راههاي بديل اكمالاتي براي نيروهاي شان در افغانستان اند.
نشانه هاي وجود دارد كه امريكا و متحدين غربي آن در افغانستان بعد از آنكه تماس هاي مكرر شان با پاكستان مبني بر گشايش مجدد راه ترانزيتي آن كشور به روي كالاهاي ناتو بي نتيجه ماند به فكر دريافت راه بديل اند.
اكنون هدف به عنوان يك كشور ترانزيتي در محراق توجه مقامات آمريكايي قرار گرفته است كشور كه با پاكستان در يك خصومت قديمي قرار دارد و پاكستان هميشه كوشيده تا مانع حضور هند در شمال آن كشور( افغانستان) باشد.
اخيراً"‌ جنرال فرانك پانتر معاون بخش لوژستيكي پنتاگون ً‌به يك كميسيون فرعي مجلس سنا امريكا توضيحات ميداد گفت ما در مذاكرات با پاكستان غرض بازگشايي مجدد مسير ترانزيتي خود به سوی افغانستان كوتاه آمديم ما حالا به شمال افغانستان يعني مسير آسيا ميانه و هند تمركز داريم.
با آنكه اين مقام بلند پايه اردو امريكا از تمركز بالاي آسيا ميانه و هند سخن ميگويد اين دو مسير را براي اكمالات نيروهاي شان پر هزينه نيز ميداند با آنكه مقامات هندي در رابطه به اظهارات  اخير فرانك جونتر  تبصره يي نكرده اند مگر آن كشور در گذشته از هر امكان كه بتواند كار زار مبارزه با تروريزم را تسريع بخشد حمايت كرده است.
از طرف ديگر اقدام ايالات متحده امريكا مبني بر بازگشايي راه ترانزيتي از مسيرهند به افغانستان ميتواند پاكستان را كه هميشه در صدد ضعيف ساختن نقش هند در افغانستان است به واكنش وا دارد هرگاه برنامه امريكائيان مبني بازگشايي راه ترانزيتي از مسير هند جنبه عملي به خود گيرد پاكستان بدون شك امتيازات بيشتر را براي امريكا خواهد داد تا هند را در حاشيه قرار دهد.
پاكستان در ماه نوامبر سال گذشته ميلادي بعد از آنكه 24 نظامي آن كشور كه گفته ميشود وابسته به آي اس آي بودند در مهمند ايجنسي از سوي دو چرخ بال نيروهاي بين المللي هدف قرار گرفت و كشته شدند راه اكمالاتي ناتو را بست.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا