سیاست

یک آگاه سیاسی گفته های اخیر وزیر خارجه روسیه را حرف های تکتیکی خواند نه دپیلوماتیک

کابل باختر 20 میزان
منابع افغان این گفته های وزیر خارجه روسیه را رد می نمایند که میگوید، نیروهای امنیتی افغان  بعد از خروج نیروهای خارجی توان تامین امنیت کشور شان را ندارند .
به گزارش آژانس باختر، وزیر خارجه روسیه  در تازه ترین اظهاراتش در رابطه به افغانستان  گفته است  که با خروج  نیروهای خارجی از افغانستان نیروهای امنیتی این کشور  توان  مقابله با عوامل نا امنی را نخواهند داشت .
وزیر خارجه روسیه نگران این امر است که با خروج نیرو های خارجی از افغانستان امنیت کشور ها ی آسیامیانه بخصوص آن کشور های  که مرز مشترک  با افغانستان دارند با چالش های مواجه خواهد شد.
کمبود تجهیزات و ظرفیت دو مشکل عمده است  که وزیرخارجه روسیه آن را به نیروهای امنیتی  افغان  نسبت  داد.
او از ناتو و سازمان ملل متحد خواسته تا در افغانستان بعد از سال 2014 احساس مسوولیت کرده و با برنامه های متنوع عمل نمایند .
این مقام روسی درحالی  از وخامت اوضاع در افغانستان  و تاثیر پذیری آن به کشور های  همجوار آن سخن میگوید که روسیه سرحدات  اتحاد شوروای سابق  را جز منافع  امنیتی  خود میداند و سه کشور آسیا میانه که با افغانستان  مرز مشترک  دارند  بیشتر در محراق توجه مقامات روسی است  .
چنانچه روسیه و تاجکستان موافقه کردند به اساس این موافقه حدود 40 هزار عسکر روسی  تا سالهای 2040 در تاجکستان  باقی خواهند ماند .
با آنکه وزیر خارجه روسیه نسبت به وخامت اوضاع در افغانستان بعد از سال 2014 نگران است. منابع امنیتی افغان این نگرانی ها را  موجه  نمیدانند و این گفته ها را که گویا نیروهای امنیتی افغان  توان مقابله به عوامل نا امنی را  ندارند  رد میکند.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت  امور داخله میگوید که نیروهای امنیتی افغان توان مقابله با چالش ها وعوامل  نا امنی را دارند و این امر را درعمل ثابت ساخته اند.
گفته های غیر مسوولانه نمی تواند حقیقت را تغییر دهد حقیقت این است که ما توان و درایت دفاع از کشور ومردم  خود را داریم. ما در حال حاضر مصروف مسوولیت پذیری  مراحل آخر سپردن مسوولیت  های امنیتی هستیم.
یک منبع وزارت دفاع ملی  نیز از  توانمندی نیروهای  امنیتی  و دفاعی کشور در برابر چالش های امنیتی  سخن میگوید و اضافه میدارد که ما به اهداف  زیادی رسیده ایم.
کمیت تعیین شده برای  اردوی ملی در حال تکمیل شدن است، ما توان آن را داریم تا از ارزش های حراست کنیم و دشمن نیز بر توانمندی ما اعتراف  میکند ما درس های خوبی در روزهای اخیر برای آنان دادیم ومردم به توانمندی  نیروهای  اردوی ملی باور دارند و محبوبیت اردوی ملی در میان مردم روز افزون است .
یک آگاه مسایل سیاسی  گفته های اخیر  وزیر خارجه روسیه را بیشتر حرف های تبلیغاتی میداند  تا حرف های دیپلوماتیک، زیرا روسیه میکوشد از افغانستان  به عنوان منبع هراس علیه کشور های آسیامیانه استفاده کند و به این  ترتیب حضور خود را در این کشور ها توجیه نماید .
ختم / عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا