سیاست

وزیر دفاع امریکا: امریکا در همکاری های دراز مدت خود با افغانستان متعهد است

لیون پنیتا وزیر دفاع ایالات متحده امریکا ، شام امروز طی کنفرانس مشترک مطبوعاتی با حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان گفت که امریکا در همکاری های دراز مدت خود با افغانستان متعهد است.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس اطلاعاتی باختر، وزیر دفاع امریکا گفت که افغانستان نه تنها حمایت امریکا بلکه حمایت منطقه و جامعه جهانی را برای رفتن بسوی ثبات و نیرومند شدن، با خود دارد.

وی ضمن اینکه از تلاش های رئیس جمهور و مردم افغانستان به خاطر تعهد که نیروهای امنیتی افغان برای دفاع از سرزمین شان از خود نشان داده اند، قدردانی کرده گفت که توانایی نیروهای امنیتی افغان در تامین امنیت جرگه عنعنوی گواه بزرگ ادعای ما می باشد.

پنیتا گفت که در نتیجه قربانی های نیروهای امنیتی افغان و نیروهای بین المللی بود که روند مرحله اول انتقال مسئوولیت های امنیتی موفقانه به پایان رسید و مرحله دوم انتقال مسئولیت های امنیتی اخیراً" از جانب رئیس جمهور افغانستان اعلام و امکان پذیر گردید،که این یک پیشرفت بزرگ را نشان می دهد.

لیون پنیتا گفت که ما  تعهد می کنیم که خونی را که  نیروهای امنیتی افغان و امریکا ریختانده اند و قربانی های را که آنها داده اند به هدر نخواهد رفت.

 وی افزود: ما در نهایت به هدف خود که همانا افغانستان آزاد و دارای حاکمیت و به پای خود ایستاده، که امنیت خودش را بگیرد و پناه گاه  امنی برای تروریستان نباشد، نایل می شویم.

وزیر دفاع امریکا همچنان گفت که با رئیس جمهور کشور در دیدارش در مورد دست آوردهای مشترک به شمول اینکه چگونه با پاکستان برای همکاری های بیشتر منطقوی و ثبات در افغانستان کار نمایند، نیز صحبت های داشته است.

حامد کرزی رئیس جمهور کشور ضمن اظهار خوش آمدید به وزیر دفاع امریکا گفت که با وی در مورد اوضاع جاری افغانستان و منطقه، روابط ستراتیژیک با افغانستان و ایالات متحده امریکا، آموزش نیروهای امنیتی افغانستان بحث و گفتگو داشته است.

رئیس جمهور به جواب سوالی گفت که همکاری امریکا و افغانستان باعث امن و ثبات در کشور شده است و این ثبات ما را به آینده بهتر می رساند، اما کاری که انجام نشده است تامین امنیت فردی مردم در برابر حملات می باشد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد داخل شدن طیاره بی پیلوت امریکا در فضای ایران گفت: حکومت ایران یاد داشتی را در این رابطه به ما فرستاده است و وزارت خارجه ما این موضوع را تعقیب می کند.

 حامد کرزی گفت: افغانستان به بهترین روابط با  همسایه های خویش متعهد است در ده سال گذشته کشور های ایالات متحده امریکا و ایران هر دو موقعیت افغانستان را درک کرده اند. کشور ایران با افغانستان در حضور نیروهای بین المللی همکار بوده است و امریکا هم دوست بزرگ مردم ما می باشد.

رئیس جمهور در ادامه افزود: افغانستان با مشترکات فرهنگی و زبانی که با ایران دارد باید روابط خود را با آن کشور ادامه دهد و نمی خواهد در روابط خصومت آمیز که ایران و امریکا دارند، دخیل گردد. ما آرزو داریم که آنها با هم دوست باشند و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان بر ضد یک دیگر آنها استعمال نگردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا