گزارش ها

سفیر آسترالیا : احتمالا 400 عسکر ما باقی خواهد ماند

کابل باختر  15 عقرب
درحالیکه از ختم ماموریت جنگی عساکر آسترالیایی درافغانستان چند روز سپری نمیشود یک دیپلومات آنکشور درکابل گفته است که حدود 400 عسکر آسترالیا درافغانستان بعد از سال 2014 باقی خواهد ماند .
به گزارش آژانس باختر، هفته گذشته قرارگاه عساکر آسترالیایی درشهر ترینکوت ولایت ارزگان ضمن یک  مراسم تشریفاتی نظامی درحالیکه وزیر داخله افغانستان نیز حاضر بودبه جانب افغانی سپرده شد .
صدراعظم آسترالیا که به همین  منظور  به ارزگان آمده بود با سپردن این قرارگاه ختم ماموریت نظامی  کشورش را درافغانستان بیان داشت وباسپردن قرارگاه نظامی عساکر آسترالیایی به نظامیان افغان آسترالیابه حضور یازده ساله خود درارزگان خاتمه بخشید . مگر حالا سفیر آسترالیا درکابل میگوید که دولت متبوعش برای افغانستان پیشنهاد نموده است تا 400 عسکر آسترالیایی بعداز سال 2014 درافغانستان باقی بماند.
به گفته سفیر جان فلیپ درباره چگونگی حضور این نیروها با مقامات افغان گفتگوهاجریان دارد موافقه و یا عدم موافقه درمورد باقی ماندن شماری از عساکر آسترالیا مربوط به حکومت افغانستان است اگر با باقی ماندن این 400 عسکر موافقه شود آنها درسالهای 2015 و 2016 میلادی دراین کشور باقی خواهند ماند و دربخش آموزش و حمایت از نیروهای امنیتی افغان کار خواهندکرد.
سفیر آسترالیا درحالی از باقی ماندن حدود 400 عسکر آنکشور درافغانستان سخن میگوید که قبلاً شماری از کشورها غربی به شمول بریتانیا ، آلمان ، ایتالیا و امریکا علاقمندی شان را برای ادامه حضور عساکر شان درافغانستان دریک محدوده معین ابراز داشته اند و دولت افغانستان از چندی به اینطرف مصروف یک سلسله مذاکرات با جانب امریکا است با آنکه شماری از کشورهای عضو ناتو علاقمند ادامه حضور درافغانستان اند، مگر به جز از آلمان کشورهای دیگر کمیت عساکر شان را که احتمالاً درافغانستان باقی خواهند اند مشخص نساخته اند .
آلمان گفته که حدود 800 عسکر آنکشور درافغانستان خواهند ماند برخی منابع  احتمال باقی ماندن ده الی پانزده هزار عسکر امریکایی درافغانستان را پیشبینی کرده اند مگر منابع امریکایی و افغان دراین رابطه چیزی نگفته است.

این کشور ها ادامه حضور نظامی شان را درافغانستان برای حفظ ثبات وحفظ دستاوردهای ده سال گذشته یک نیاز میدانند دولت افغانستان با حضور مشروط این نیروها موافق است  و تاکید دارد که آنها چگونگی حضور شان را توجیه نمایند و این تضمین وجود داشته باشد که این نیروها در آوردن ثبات درافغانستان موثر تمام میشوند.
همچنان دولت افغانستان گفته است هر کشوری که علاقمند حضور نظامی درافغانستان است باید به گونه جداگانه با دولت افغانستان وارد مذاکره شوند.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا