گزارش ها

وزیر دفاع امریکا ٬ ما منافع دراز مدت در منطقه داریم

کابل 23 دلو/ باختر
مقام های امریکایی می گویند که در حال حاضر هیچ برنامه برای خروج از افغانستان روی دست نیست آنها تاکید می کنند که امریکا منافع دراز مدت در منطقه دارد.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد ٬این گفته ها در حالی بیان می شود که بعد از دور اخیر  مذاکرات میان نمایندگان  طالبان و امریکا حرف در مورد خروج نیروهای های بین المللی از افغانستان به گوش رسید و رسانه ها آن را بازتاب وسیع دادند.
این موضوع بعد از آن جدی جلوه کرد که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا  دراواخر سال 2018 میلادی تصمیم بیرون کردن نیمی از نظامیان  امریکایی از افغانستان را مطرح کرد و در پی این تصمیم ترامپ، وزیر دفاع اش نیز با مخالفت به این موضوع استعفا کرد.
مساله خروج از افغانستان واکنش های  را به وجود اورده است اما حالا مقامات ارشد نظامی امریکا تاکید می کنند که هیچ برنامه ای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان روی دست نیست .
باتریک شاناهان  سرپرست وزارت دفاع امریکا که دیروز دریک سفر نا گهانی به کابل آمد اعلام کرده است که تا کنون دستوری برای خروج نیروهای امریکایی ازافغانستان  دریافت نکرده است.
وی تاکید کرده است که امریکا دارای منافع امنیتی مهم  درمنطقه دارد.
از سوی دیگرسخنگوی نیروهای ناتو یا ماموریت حمایت قاطع نیز اعلام کرده است که گزینه خروج نیروهای  امریکایی ازافغانستان روی میز نیست وعملیات این نیروها دربرابر هرگونه تهدید دربرابرامریکا ادامه خواهد یافت .
به گفته وی هیچ برنامه یی  برای کاهش نیروهای ما مطرح نیست  وتارسیدن به یک توافق صلح ، فشارهای نظامی  برگروه طالبان نیز کم نخواهدشد .
درحال حاضر بیش از چهارده هزار سربازان امریکا در افغانتسان حضور دارند که بیشتر آنان مصروف برنامه های آموزش دهی نظامی به نهاد های امنیتی ودفاعی افغانستان هستند.
به تازگی رسانه های امریکایی به نقل از مقام های این کشور نگاشته اند که دونالد ترامپ دستور داده است که هفت هزار سرباز امریکایی از افغانستان بیرون شوند.
اما در پی این گزارش ها  شماری از سناتوران و مقام های امریکایی نیز واکنش نشان داده و بیرون کردن سربازان امریکایی از افغانستان را یک راهبرد خطرناک خوانده و گفته اند که این تصمیم منجر به تکرار حمله‌های یازدهم سپتامبر خواهد شد.
شماری سربازان  امریکا یی درافغانستان تا سال 2014 میلادی که به بیش از صد هزار میرسید اما  این شمار پس از سال دوهزارچهارده به کمتر از ده هزار کاهش یافت که با روی کار آمدن اداره دونالد ترامپ به چهارده هزارسرباز افزایش یافت زیرا ترامپ رییس جمهور امریکا هنگام اعلام راهبرد جدید امریکا  درقبال  افغانستان گفته بود که  نیروهای امریکایی تا طالبان و گروه های تروریستی در آن کشور را شکست ندهند در افغانستان باقی خواهند ماند.
درهمین حال یکی از پیش شرط های  گروه طالبان برای گفت وگوهای صلح افغانستان  مشخص شدن جدول زمانی برای بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان است.
قرارست دورپنچم گفت و گوهای صلح افغانستان میان  نمایندگان  گروه طالبان و امریکایی ها  در25 ماه جاری میلادی درقطر برگزارشود و امکان آن می رود که بار دیگر مساله خروج نیروهای خارجی از افغانستان مطرح خواهد شد. جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا