اقتصاد

وزیر مالیه دو قراردادی را به ارزش بیشتر از 76 میلیون دالر امریکایی با بانک انکشاف آسیایی امضا نمود

کابل باختر 12 عقرب
اکلیل حکیمی، وزیر مالیه امروز  با تام پانیلا، رئیس بانک آسیائی در افغانستان دو قرار داد کمک بلاعوض را به ارزش مجموعی 75/76 میلیون دالر آمریکائی را بمنظور بهبود و ازدیاد تنوع حاصلات و مصئونیت غذایی از طریق بهترسازی سیستم آ زراعت آبی در حوزه آبی پنج آمو، امضا نمودند.
مبلغ 26 میلیون دالر این کمک از منابع بانک انکشاف آسیایی و ۵۰ میلیون دالر از جانب اتحادیه اروپا تمویل شده که توسط بانک متذکره مدیریت میگردد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی وزارت مالیه به آژانس باختر، وزیر مالیه گفت: این پروژه یکی از اولویت های حکومت افغانستان را که توسعه سیستم آبیاری موثر میباشد در همکاری با وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و انرژی و آب در برخی از ساحات حوزه آبی پنج آمو، واقع در شمال شرق کشور شامل ولایات بدخشان، بغلان، کندز، تخار، و بامیان عملی خواهد ساخت و این پروژه بطور شفاف و حسابده از طریق بودجه ملی تطبیق خواهد شد.
"پروژه متذکره دسترسی به سیستم آبیاری منظم را از طریق مدیریت و توزیع درست آن بهبود می بخشد" مطلب متذکره را تام پانیلا رئیس بانک آسیائی در افغانستان ، ابراز نموده اضافه کرد "در نتیجه این پروژه، درآمد حدود ۵۵ هزار خانواده زراعت پیشه از طریق بالارفتن توانایی های زمین و تنوع حاصلات، افزایش خواهد یافت". وی همچنان علاوه نمود "این پروژه زمینۀ کار را برای حدود ۹ هزار تن از باشنده گان محل در جریان ۲۰ سال دورۀ پروژه متذکره نیز مساعد میسازد."
گونزالو سیرانو معاون همکاریهای اتحادیه اروپا در افغانستان اظهار داشتند که این "کمک و همکاری تعهدات طویل المدت جامعه اروپا را بخاطر مدیریت آب در مناطق حوضچه پنج آمو استحکام می بخشد". "همچنان اینکار گواه بر تلاش های مداوم اتحادیه اروپا در کار کردن دوشادوش با کمک های بین المللی مانند بانک انکشاف آسیایی و شرکای نزدیک دولت مانند وزارت مالیۀ افغانستان می باشد".
زراعت یک بخش عمده برای رشد اقتصاد افغانستان محسوب میگردد. سکتور زراعت منبع اصلی معیشت بوده، بیش از ۵۰ درصد از اشتغال و ۲۴ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را در جریان سالهای ۲۰۱۰-۲۰۱۵ تشکیل داده است. اما، بنابر نبود زیربناهای کافی آبیاری و عدم مدیریت درست آب، زراعت در افغانستان با مشکلات زیادی همچون تولیدات پایین، کاهش حاصلات در مقایسه با معیار های جهانی و تنوع حاصلات محدود، مواجه بوده است. همچنان آب و هوای نامطلوب مانند سیل های دوامدار و خشک سالی نیز به زراعت بسیار آسیب رسانیده است.
بانک انکشاف آسیایی که مقر آن در شهر مانیلا؛ پایتخت کشور فیلیپین میباشد، به منظور کاهش فقر در کشورهای آسیایی و اقیانوسیه از طریق رشد پایدار اقتصادی، بهبود محیط زیست و یکپارچگی منطقه فعالیت می نماید. این بانک در ماه دسمبر ۲۰۱۶ از پنجاهمین سالگرد همکاریهای منطقه ای خویش تجلیل مینماید. بانک انکشاف آسیایی در سال ۱۹۶۶ تاسیس گردیده و تعداد اعضای آن به ۶۷ کشور می رسد که ۴۸ عضو آن از جمله کشورهای آسیایی می باشد. در جریان سال ۲۰۱۵، مجموع کمک های بانک انکشاف آسیایی ۲۷.۲ میلیارد دالر شامل ۱۰.۷ میلیارد تمویل مشترک مالی، بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا