سیاست

اسفندیار ولی باید به آرزدگی های افغانها رسید

کابل باختر 27 قوس
یک شخصیت سیاسی پاکستان از حکومت آنکشور خواسته است تا علل بی باوری ومخالفت افغانها نسبت به پاکستان شناسایی واز میان برداشته شود.
اسفندیار ولی رهبر حزب عوامی نشنل پارتی که یکی از چهره های سرشناس پشتون ها در آن طرف خط دیورند است تاکید دارد که باید پاکستان عوامل که باعث آزردگی افغانها میشود درک نماید وبرای رفع آن اقدام نماید.
آقای ولی که درنشست قومی درچهار سده خیبر پشتونخوا سخن میگفت تاکید کرد که مناسبات نزدیک وخوب میان کابل  واسلام آباد بر اوضاع منطقه اثر گذار است درحالیکه نبود فضای عدم اعتماد میان دو کشور ، تاثیری بدی برارتباطات ومناسبات دوکشور گذاشته است .
وی تاکید کرد که صلح وثبات برای رفاه منطقه یک امر ضروری  است ولی در موجودیت فضای موجود نیز روابط میان کابل واسلام آباد نمیتوان از رفاه وپیشرفت حرف زد.
اسفندیار ولی از دولتمردان پاکستان خواست تا عواملی را که باعث تضاد وآزردگی افغانها نسبت به آنکشور شده است ردیابند وبرای از بین بردن آن اقدام کنند .
گفته های اخیر اسفندیار ولی نشانۀ دیگر از ناراحتی سیاسیون ومردم پاکستان نسبت به عملکرد نظامیان ودولتمردان پاکستان در قبال افغانستان است. قبلاً شماری از چهره های سیاسی پاکستان منجمله عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف، رهبر حزب مهاجر و جمعی از سناتوران پاکستان نسبت به عملکرد نظامیان ، دستگاه  استخباراتی ودولتمردان کشورشان در برابر افغانستان دید انتقاد آمیز داشته گفته اند که پاکستان با اتخاذ سیاست سلطه گرایی بر افغانستان خود را عملا منزوی ساخته زیرا پاکستان در حدی نیست که بتواند افغانستان را ببلعد درحالیکه کشور های دیگری هم اند که در برابر این سلطه گرایی پاکستان ایستاده اند.
سیاست وروش منطقه یی پاکستان سبب شده که این کشور درگام نخست درمیان سه کشور همسایه خود هند ، ایران وافغانستان کاملأ منزوی شود به همین سان کشورهای آسیای میانه واروپا به دلیل حمایت پاکستان از هراس افگنی ، میزبانی از سازمان های  تروریستی وایجاد احزاب افراطی مذهی که امنیت منطقه یی را با چالش مواجه ساخته دیگر اعتماد نسبت به آنکشور ندارند.
اگر امروز حرف از عدم روابط فعال میان افغانستان وپاکستان است ویا از انزوا پاکستان درمیان کشور های دیگر حرف زده میشود مشکل درعملکرد پاکستان واتخاذ سیاست های ناخردانه این کشور درقبال مسایل ملی ، منطقه و فرا منطقه یی است  وآنچه که سیاسیون پاکستان میگویند اگر این کشور به رفع خلا واصلاح خود مبادرت نه ورزد پیامد این گونه سیاست ناگوار تر از امروز خواهد بود .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا