فرهنگ

جشنواره هنر و سمینارعلمی و تحقیقی سیر هنر درصد سال اخیر ، برگزارشد

کابل 17 قوس باختر
سمینارعلمی و تحقیقی سیر هنر درصد سال اخیردر افغانستان  و جشنواره هنر امروز به اهتمام وزارت اطلاعات وفرهنگ وشورای عالی هنر ، درکابل برگزارشد.
به گزارش خبرنگارآژانس باختر٬ دراین سمینار نخست پوهاند محمد رسول باوری معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات وفرهنگ خاطرنشان کرد که دراین نشست معلومات درمورد هفت رشته هنری را  پیش کسوتان هنر درکشورتهیه کرده اند که صد سال گذشته در برمی گیرد.
همچنان او درمورد تلاش های شورای عالی هنر و معینیت فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات وفرهنگ درراستای برگزاری جشنواره هنر معلومات داد و گفت که شواری عالی هنر همدلی و همکاری هنرمندان را انعکاس می دهد .
پوهاند باوری به همکاری و همدلی میان هنرمندان تاکید کرد و گفت که کارها و فعالیت هایی از سوی شورای عالی هنرو هنرمندان صورت گرفته است ٬ اما به صورت کل قانع کننده نیست .
وی افزود که اگرهمکاری بین هنرمندان رشته های مختلف وجود نداشته باشد ، به هدف شان نخواهند رسید.
بعد پیام محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان را  داکتر طارق رشاد مشاور وزارت اطلاعات وفرهنگ خواند که درآن آمده است : واضح است که درصد سال گذشته ، سفر هنر پر از فراز و نشیب بود ، این تلاش های شما عرصه های گونا گون هنر درصد سال گذشته را به بررسی می گیرد.
حال که شما به منظوربررسی جریان یک صد سال گذشته هنر جمع شده اید ، باوردارم آن فرصت ها را مشخص می کنید که هنرسهولت را درزندگی  بیآورد و هم مشکلات موجود را آشکار کند.
همچنان درپیام رییس جمهوری گفته شده است :  موفقیت سمینارعلمی و تحقیقی شما را آرزو می کنم و ازجانب دیگر امیدوارم که تلاش های علمی تان نتایج مثبت داشته باشد و راه را برای رفع مشکلات درعرصه هنر هموار کند و برای پیشرفت هنر تاثیرگذار باشد.
تیمورشاه حکیمیارمعاون شورای عالی هنر نیز دررابطه به فعالیت های این شورا معلومات داد و یک سلسله مشکلات فرا راه هنر و هنرمندان را بیان کرد .
او تاکید کرد که باید جلو بی نظمی ها درعرصه هنر گرفته شود و به خواسته ها و نیازمندی های هنرمندان توجه  شود.
همینگونه مجلس علمی سمینار پس از انتخاب داکتر محمد یوسف آصفی به حیث رییس ، جوان شیر حیدری به حیث معاون و شکریه بارکزی به حیث منشی به کار پرداخت.
درمجلس علمی محمود مرهون ، فضیله ضمیر، ملالی ذکریا ، عبدالواسیع نجمی ، داکترمحمد یوسف آصفی و تمنا توانگر ، به ترتیب بخش های ادبیات ، رقص ، موسیقی ، هنرهای تجسمی ، تیاترومهندسی ، درصد سال گذشته را با ارائه مقاله های شان به بررسی گرفتند.
همینگونه درجریان این سمینارفلم مستند ازفعالیت های سینمای کشور که ازسوی ریاست افغان فلم تهیه شده بود نیز به نمایش گذاشته شد وبه  شماری از هنرمندان بخش های مختلف هنری تندیس ها و ستایش نامه ها توزیع شد.
دراخیر قطعنامه 7 فقره یی محبوبه بابکرخیل رییس فرهنگ مردم وزارت اطلاعات وفرهنگ خواند که درآن گفته شده است :  به خاطر تحلیل وضعیت هنر های هفت گانه بخش های مربوط وظیفه دارند که  به صورت جدا گانه به به خاطررفع چالش ها و بیرون رفت از وضعیت کنونی هنر ، سمینار های علمی برگزارکنند.
به فرمان رییس جمهوری درمورد  ایجادخانه هنر تحقق بخشیده شود
روز هنر به صورت باشکوه درسراسر کشور برگزارشود و همچنان وزارت اطلاعات وفرهنگ درجهت تسریع فعالیت های شورای عالی هنر همکاری کند.
همینگونه درپایان این سمینار، نمایش تیاتر توسط هنرمندان تیاترملی ، نمایش لباس توسط گروه امیری همدلی ، و پارچه های موسیقی توسط هنرمندان ریاست موسیقی اجرا شد و نمایشگاه هنری توسط ریاست هنرستان ملی برگزار شد . احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا