سیاست

رئیس جمهورغنی خطاب به محصلین پوهنتون‌ها: شما سفیرهای همبستگی و محرکین وحدت ملی هستید

کابل باختر 23 جوزا
محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان به سلسله دیدارهای مشورتی، شب گذشته با رؤسا، استادان و محصلین پوهنتون‌های کابل دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، دراین دیدار که در ارگ انجام شد، پوهاند عصمت‌الله عثمانی و پوهاند جاوید صدیقی به نمایندگی از استادان پوهنتون‌های کابل صحبت کردند و به‌خاطر رویدادهای اخیر کشور که منتج به شهادت و مجروحیت شماری از هموطنان ما گردید، ابراز تأسف نمودند. 
آنها از رئیس جمهورغنی به‌خاطر مشوره با اقشار مختلف مردم درخصوص اوضاع کشور، تشکر کرده گفتند که حالات موجود به نفع هیچ کس نیست و وحدت، علم و دانش، همبستگی مسالمت‌آمیز و اتحاد می‌تواند عامل بهبودی وضع کنونی کشور باشد.
سخنرانان، دستاوردهای حکومت را در عرصه‌های سیاست خارجی، مبارزه با فساد، بهبود تحصیلات عالی، تطبیق پروژه‌های زیربنایی، مدیریت آب و تأمین روابط ترانزیتی با کشورهای منطقه؛ ستودند و از برنامه‌های حکومت حمایت کردند.
استادان پوهنتون تصریح کردند که کشور در حالت گذار قرار دارد و طبیعی است در چنین حالتی فراز و نشیب‌های را تجربه می‌کند و مردم باید مأیوس نشوند، در تغییر همواره واکنش‌ها وجود دارد و حالت موجود ایجاب تغییر را می‌نماید، قشر اکادمیک جامعه در کنار دولت خود ایستاده‌اند و از آن حمایت می‌کنند. آنان برای بیرون رفت از وضع موجود، گفتمان ملی را پیشنهاد نمودند.
درادامه، شهناز حسینی طنین و قدرت‌الله به نمایندگی از محصلین پوهنتون‌های کابل پیرامون رسالت جوانان صحبت کردند و از رئیس جمهور کشور به‌خاطر ارج گذاری و مشوره با جوانان تشکر و قدردانی نمودند.
این سخنرانان، با اشاره به این‌که وضع جاری به نفع هیچ‌کس نیست افزودند که جوانان باید شرایط کشور را درک کنند و علیه آنانی‌که می‌خواهند از نیروی جوان به منافع شخصی شان بهره‌گیرند بیاستند، زیرا قوت و موفقیت در وحدت نهفته است.
آنها همچنان تأکید کردند که حکومت به تنهایی نمی‌تواند از پس همه چالش‌ها برآید و نیاز است که همه شهروندان به‌ویژه جوانان، حکومت را در کار اصلاحات و تأمین صلح و ثبات همکاری همه‌جانبه نمایند. محصلین گفتند که جوانان خواست‌های شانرا باید برحسب شرایط و نظر به توان نظام مطرح کنند، نه بالاتر از آن.
آنان پیشنهاد کردند که برای تغییرات بنیادی در دولت، ساختارها و سیستم‌های کاری دائمی ساخته شود تا ضرورت به تغییر چهره‌ها نباشد و دولت در هر مرحله بتواند به موفقیت‌هایی دست یابد.
رئیس‌جمهور کشور در صحبتی، از ارائه مشوره‌های استادان و محصلین قدردانی نموده گفت که حملات اخیر در کشور که باعث شهادت و مجروحیت تعدادی زیادی از هموطنان گردید، حملۀ بالای ملت افغانستان و حمله بالای موازین دیپلماسی ‌قبول‌شده بود.
رئیس‌جمهورغنی گفت که صحبت‌های شما، ما را اطمینان می‌دهد که در جهت درست روان هستیم، شما افغانستان را می‌سازید و به ثبات و رفاه می‌رسانید که با این تعهد، افغانستان به تحول و هدف خود برخلاف خواست دشمنان، خواهد ‌رسد.
رئیس جمهور کشور خاطرنشان کرد که اهداف حوادث اخیر در کابل در جهت دایرنشدن کنفرانس "پروسۀ کابل" بود، کنفرانسی که تمثیل ارادۀ ملی بوده و برای نخستین بار طی ۱۶ سال اخیر برگزار و مدیریت آن توسط دولت و مردم افغانستان انجام می‌شد.
رئیس جمهور بیان‌داشت ‌که کنفرانس "پروسۀ کابل" همبستگی جهانی را جلب کرد و همه کشورهای جهان حملات دشمنان افغانستان را تقبیح نمودند و شجاعت و صبوری مردم ما را تقدیر کردند. وی افزود که دشمنان ما می‌خواهند همبستگی، اجماع و ثبات کشور را به‌خطر مواجه کند که باید اجازه این کار را ندهیم.
رئیس‌جمهور محمداشرف غنی اظهار داشت:" هدف کنفرانس‌های "پروسۀ کابل" و شانگهای، ایجاد یک اجماع منطقوی و بین‌المللی بود، زیرا در همکاری‌های منطقوی رفاه می‌تواند تأمین شود. "
رئیس جمهور کشور تأکید کرد که جنگ کنونی، جنگ در مقابل جامعه ما به هدف تضعیف روحیه مردم،  تفرقه‌افگنی، جنگ علیه نهادسازی، منافع ملی، قانون اساسی و علیه نسل جوان و زنان ماست و این جنگ سراسری علیه ملت افغانستان بوده، زیرا دشمن در مقابل نیروهای امنیتی و دفاعی ما شکست خورده‌است.
رئیس‌جمهور کشور در خصوص روند صلح گفت که نقشۀ راه دراین زمینه ترتیب گردیده به هر موافقه که دست یابیم، نظارت جدی بین‌المللی وجود خواهد داشت و ما خواهان صلح با پاکستان هستیم، صلحی که عزت و اعتبار و پایداری در آن نهفته باشد.
رئیس‌جمهورغنی تصریح کرد که افغانستان از وابستگی کشور خاص بیرون شده است و اکنون جز لاینفک آسیای مرکزی است و طی پنج روز به اروپا وصل خواهد شد.
وی گفت : تا دو ماه دیگر افغانستان موافقت‌نامه تجارتی و ترانزیتی را با ازبکستان امضا خواهد کرد و روابط افغانستان با کشورهای آسیای میانه نسبت به ۱۵ سال اخیر، در همه عرصه‌ها گسترش مزید یافته‌است.
رئیس جمهور کشور بر ضرورت یک گفتمان ملی تأکید کرده گفت که ملاقات و دیدارهای ما با اقشار مختلف مردم، آغازی برای راه اندازی یک گفتمان سراسری در کشور خواهد بود و باید اجماع سیاسی و اجتماعی قوی شکل گیرد. وی گفت که طی گفتمان ملی درخصوص امنیت کابل به نتیجه خواهیم رسید و نظریات همه مردم ضرورت است.
رئیس‌جمهور کشور علاوه کرد که باید تفکیک میان آزادی مثبت و منفی صورت گیرد، مرحلۀ گذار ایجاب تحول را می‌کند و دراین مسیر مقاومت وجود دارد. وی گفت که ما می‌خواهیم ملت را متحد بسازیم تا به همه مشکلات فایق آییم و هیچ مداخلۀ بیرونی نباید میان ما رخنه کند.
رئیس‌جمهورمحمداشرف غنی اظهارداشت که من به هیچ حزب، قوم، سمت و زبان تعلق ندارم، بلکه مسلمان و افغان هستم، به مساوات مرد و زن متعهد می‌باشم و نهاد ریاست‌جمهوری جای وصل است نه جای فصل.
وی گفت که ما به چهار پروسۀ دولت‌سازی، ملت‌سازی، مارکیت و اقتصاد و صلح و ثبات مواجه هستیم، برای داشتن یک دولت قوی، ضرورت به اجماع قوی می‌باشد، برای تأمین امنیت و صلح، نیاز به نیروهای مسلکی قوی داریم. رئیس جمهور تصریح کرد که ما چهار مرحلۀ گذار امنیتی، سیاسی، اقتصادی و تغییر فرهنگ حاکمیت قانون را سپری کردیم.
رئیس جمهور اضافه کرد که پوهنتون‌ها و نهادهای علمی در ملت سازی نقش اساسی دارند و باید کدرهای منطقه شناس تربیت کنند، تا از شرایط و منطقه خود درک درست پیدا کنیم. وی درخصوص استخدام گفت که در دوسال گذشته ادارات ما شش سال جوان شده‌است و روند استخدام به‌سوی شفافیت می‌رود.
رئیس‌جمهور خطاب به محصلین گفت: شما سفیرهای همبستگی، محرکین وحدت ملی و نمونه اتفاق و اتحاد هستید و شما می‌توانید بدبین‌های افغانستان را در جهت مثبت تغییر دهید و حال و آینده از آن شماست.
رئیس‌جمهور غنی گفت که تا چند هفتۀ آینده شورای عالی قوای بشری ایجاد می‌شود تا پیرامون پوهنتون‌ها و مکاتب در چارچوب آن بحث‌های همه‌جانبه صورت گیرد و نصاب تحصیلات عالی و مکاتب به‌گونۀ بنیادی تغییر خواهد کرد.
وی افزود که اکنون نوع دانش تغییر کرده و از استادان پوهنتون‌ها و نهادهای اکادمیک خواست تا نظریات و پیشنهادات شانرا در این زمینه در شورای عالی قوای بشری شریک سازند.
وی علاوه کرد که در ملاقات با صدراعظم هند، این کشور متعهد گردید تا در قسمت انتخابات، افغانستان را کمک کند و انتخابات ولسی جرگه و ریاست‌جمهوری افغانستان در زمان معین آن برگزار خواهد شد، زیرا مردم حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را دارند.# نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا