امنیت

طالبان درمناطق دور دست زمینه تدریس به زبان اردو را مساعد ساخته اند

کابل باختر 5 اسد

 اخباری وجود دارد که میرساند طالبان درمناطق دور دست جائیکه حضور وموجودیت شان بر گونه یی  محسوس است میكوشند تا اطفال  نو جوانان را وادار سازند تا به زبان اردو درس بخوانند .

 گزارشگرآژانس باختر مینویسد انیستیتوت جنگ وصلح اخیرا گزارش را منتشر ساخته است که نشان میدهد که در آن بخش از مناطق  دور افتاده ولایت پکتیا که طالبان  در آن به گونه یی نفوذ دارند  مکاتب فعال است که  در آن نصاب درسی پاکستان تدریس میشود شیوه تدریس دراین مکاتب به زبان اردو بوده وتمویل کننده این مکاتب هم نهاد های وابسته به پاکستان است .

 مشکل عمده این است که شاملان این نوع مکاتب از زبان  های رسمی کشور شان بیگانه ساخته شده اند  وتمرکز آنها بر زبان اردو است .

 درگزارش مصاحبه بایک نو جوان پانزده ساله که دریکی از این مکاتب درمنطقه موسوم به زور آباد درس میخواندمعیار قرار گرفته این نوجوان به زبان مادری اش صحبت ونوشته کرده نمیتواند در باره تاریخ کشور خود چیزی ندانسته ودر باره مردان تاریخ ساز کشورش بی معلومات است حتا نمیداند که افغانستان چند ولایت دارد ؟ درکدام سال استقلال خود را بدست آورده است؟ مگر او مي داند که پاکستان چند ایالت دارداستقلال خود را درکدام سال بدست آورده وگپ های دیگر .

 آگاهان سیاسی وفعالان فرهنگی درکشور آنچه را درمناطق دور افتاده که به گونهء تحت تاثیر طالبان است اتفاق می افتد نمایانگر این امر است که طالبان برای نفوذ فرهنگی وایدلوژیکی پاکستان نیز برنامه ریزی می نمایند  ودر تلاش اند تا ذهنیت پذیری ها را نسبت به پاکستان درکشور رایج سازند زیرا مردم افغانستان درهرگوشه یی از کشور شان قرار  دارند به سوی پاکستان به عنوان یک کشور مداخله گر نگاه میکنند . 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا