اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل / ۱۷ دلو/  باختر

سرمنشی ناتو از طالبان خواسته است که به تعهدات‌شان عمل کنند.

مفسر آژانس باختر می نگارد؛ینس ستولتنبرگ؛ سرمنشی ناتو از گروه طالبان خواسته است به تعهدات‌شان مبنی بر کاهش خشونت‌ها و قطع ارتباط با گروه‌های تروریست عمل کنند.

او اضافه کرده است« پیام من به طالبان این است که آنان باید به تعهدات خود عمل کنند، به ویژه قطع روابط با تروریستان بین‌المللی از جمله القاعده که ما باید شاهد کاهش خشونت باشیم.»

سرمنشی ناتو از حمله های هدفمند بر خبرنگاران و جامعۀ مدنی ابراز نگرانی کرده است و هم چنین از گروه طالبان خواسته است که از بلند بردن خشونتها پرهیز کنند.

در کمتر از یک هفته٬ این دومین فرا خوان جهانی و یا هم هشدار به طالبان است که باید از خشونت دست بکشند  و راۀ مفاهمه با دولت افغانستان را در پیش گیرند.

اوایل هفته جاری نمایند‌گی اتحادیۀ اروپا، امریکا، نمایند‌گی ملکی ناتودر افغانستان و شماری از کشورهای جهان، موج تازۀ از حمله ها در کابل و شماری از ولایت‌های کشور را نه تنها که تقبیح کردند بل در یک اعلامیۀ مشترک٬ طالبان را مسوول این حمله خواندند  و به گونۀ روشن به طالبان گوشزد کردند که حمله بر خبرنگاران، فعالان مدنی، قاضیان و زیرساخت‌های شهری را متوقف کنند و به خشونت‌ها نقطه پایان بگذارند.

این در حالیست که طالبان در پایان سال گذشته هجری خرشیدی با امر یکا توافق نامۀ صلح را امضا کردند و در چوکات آن متعهد شده بودند که به خشونت در افغانستان پایان می دهند و به مشکلات٬ از طریق گفت و گو های سیاسی پابان می بخشند٬مگر در عمل طالبان این کار نکردند٬ در میز مذاکره در دوحه وقت کشی کردند و در داخل افغانستان به انواع خشونت رو آوردند٬ مشکل در این بود که ادارۀ قبلی امریکا که با طالبان وارد صلح شده بود عملکرد این گروه را با خونسردی دنبال می کرد مگر حالا دیده می شود که وضعیت فرق کرده است و نه تنها مردم افغانستان بل جهان نمی خواهند که طالبان خشن و سرکش باقی بمانند.

به نظر می‌رسد که تحولات اخیر جهانی بر مسئلۀ صلح درافغانستان اثر گذاشته است٬ مسئله توافق نامۀ صلح دوحه دو باره از سوی امریکا بررسی می شود٬ ناتو که بیشتر از امریکا در افغانستان نیرو دارد٬ شرط خروج از این کشور را مبتنی بر وضعیت دانسته است  و تعهدات طالبان هم در موافقت نامۀ دوحه با تردید دنبال می شود٬ این ها مواردی اند که نشان می دهد دورۀ طلایی امتیازی دهی به طالبان خلاص شده است و این گروه جزتعامل با مردم کشور شان و جهان که خشونت را تقبیح بر حل سیاسی معضل افغانستان تاکید دارند٬ راه دیگری ندارند.

طالبان به جای آن که به این پایتخت و آن پایتخت کشور های خارجی سفر کنند و برای حمایت ازموضع  برای کشور های بیگانه تقلا کنند٬ بهتر است واقعبین باشند٬ ودر آئینۀ واقعیت ها  به سیاست‌های‌شان تجدید نظر کنند، با مردم شان وجهان که افغانستان را مکان ناامن و تهدید برای خود می دانند و طالبان منشای این تهدیدها اند وارد گفت‌وگوی عقلانی و منطقی شوند و در هماهنگی با مردم شان آینده شان  را در زندگی سیاسی افغانستان مشخص کنند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا