اقتصاد

استراتیژی سه ساله زیربنای شبکۀ فایبر نوری افغانستان اجرایی شد

کابل 29 حمل باختر
وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی استراتیژی سه ساله توسعه زیربنای شبکۀ ملی فایبر نوری افغانستان را تدوین کرد که اهداف اساسی آن؛ مبدل کردن افغانستان به معبر ترانزیت معلومات در منطقه ، گسترش دسترسی سرتاسری به خدمات تکنالوژی معلوماتی در بخش های تعلیمی، تحصیلی، صحی و اجتماعی و ایجاد زیربنا ها برای اتصال شهروندان به شبکه فایبر نوری می باشد.
آژانس باختر به نقل از اعلامیه مطبوعاتی وزارت مخابرات و تکنالوژی مخابراتی می نویسد که این استراتیژی بعد از مطالعه دقیق توسط کمیته زیربناو دریافت نقاط نظر رئیس جمهوری اسلامی افغانستان اجرایی شد که یک گام مثبت در راستای بهبود زیربنای فایبر نوری در کشور و انکشاف این شبکه می باشد که نه تنها در بخش تکمیل حلقه فایبر نوری کشور بلکه تمام نیازمندیهای کشور را از این بخش مرفوع می کند.
شبکه های فایبر نوری بنابر داشتن ظرفیت بالا ، بهترین گزینه برای تقویت اتصالات محسوب می شود. خوشبختانه شبکه ملی فایبر نوری افغانستان به طول 4700 کیلو متر  توسعه یافته و  25 ولایت کشور را باهم وصل کرد است.  برعلاوه ، شبکه ملی فایبرنوری افغانستان با کشور های ایران، ازبیکستان، پاکستان، تاجیکستان و ترکمنستان وصل شد است.
استراتیژی توسعه شبکه فایبرنوری مسیر توسعه شبکه ملی را در ابعاد ملی و منطقه یی تحت پوشش قرار داد و انتظار میروداینکه در سه سال آینده (1398-1400) زیربنای گسترش خدمات تکنالوژی معلوماتی در سرتاسر کشور توسعه و تقویت یافته است ، با اتصال ولسوالی ها به مراکز ولایات ، اتصال مکاتب ، پوهنتونها ، مراکز صحی و تجاری سهولتهای زیادی برای شهریان فراهم  شود.
تقویت اتصالات منطقه یی به هدف مبدل شدن افغانستان به معبرترانزیت معلومات  یکی از اهداف مهم این استراتیژیست. با تطبیق این استراتیژی شبکه ملی فایبرنوری افغانستان از مسیر راه ابریشم  به کشورهای تاجکستان – قرغزستان و چین وصل شد و از طریق خط فایبرنوری دهلیزواخان به شبکه فایبرنوری جمهوری مردم چین به صورت مستقیم وصل  می شود.
در کنار آن در نظر است شبکه فایبرنوری ملی افغانستان از مسیر راه لاجورد (ترکمنستان – آذربایجان – کشورهای اروپایی) به شبکه آذربایجان وصل  شود که با این حال مسیر ترانزیت معلومات از کشورهای اروپایی به جمهوری مردم چین از طریق افغانستان فراهم  می شود. برعلاوه زمینه ترانزیت معلومات از آذربایجان به کشورهای جنوب آسیا و برعکس ان نیز فراهم کرده می شود. اتصال شبکه ملی فایبرنوری به بندر چابهار اتصالات منطقه یی را بیشتر از پیش تقویت کرد زمینه ترانزیت معلومات از کشورهای خلیج به اروپا و کشورهای آسیای دور و برعکس ان را فراهم می کند. ایجاد مسیرهای متذکره سبب تقلیل فاصله شد و متناسباً تقلیل هزینه اخذ وارسال معلومات شد و فرصتهای زیادی را برای کشورهای منطقه فراهم می کند.
با مبدل شدن افغانستان به مسیرترانزیت معلومات در منطقه ، افغانستان عواید قابل ملاحظه ای را دریافت خواهد نمود ، در کنار آنکه همکاری های منطقوی تقویت یافته فرصتهای همکاری متقابل بین کشور ها گسترش خواهد یافت.
ستراتیژی توسعه شبکه ملی فایبرنوری با سنجش امکانات تطبیقی ، از جانب متخصصین افغان طرح و تدوین شد و انتظار برده می شود اینکه به یاری ایزد لایزال در سه سال آینده تمامی اهداف این ستراتیژی دستیاب  شود.
همچنان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در نظر دارد اینکه تا سه سال آینده 9 ولایت باقی مانده ، ۱۵۱ ولسوالی، ۲۰۰۰ مکتب، تمامی مراکز تحصیلات عالی ، ادارات دولتی و شهر کهای بزرگ را به شبکه ملی فایبرنوری وصل کرد و شبکه مصئون دولتی (Intranet) را نیز ایجاد کند. 
وزارت مخابرات وتکنالوجی معلوماتی راهکار تطبیقی این استراتیژی را نیز تدوین کرد و از آغاز سال 1398 هجری شمسی کار عملی سازی آنرا آغاز و با درنظرداشت جدول زمان بندی از تطبیق این استراتیژی در عمل توسط رهبری وزارت نظارت  می شود. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا