جهان

نشست سازمان ملل متحد برای امنیت جانی خبرنگاران

 

نیویارک – دویچه ویله / باختر / 3 قوس

موسسه بین‌المللی مطبوعات با انتشار اینکه دستکم 119 روزنامه ‌نگار در سراسر جهان در سال 2012 جان خود را در حین انجام وظیفه از دست داده‌ اند چنین آماری را بی ‌سابقه خوانده است .

 تعداد خبر نگاران كشته شده  در سال گذشته 102 نفر بود.

به گزارش آژانس باختر به نقل از دويچه ويله ،آنتونی میلز معاون موسسه بین‌المللی مطبوعات گفته است که افزایش شمار روزنامه ‌نگاران جان ‌باخته درسال2012 روندی عمیقا نگران‌کننده است.
وی بحران سوریه را دلیل اصلی این روند دانسته و تاکید کرده است که تعداد خبرنگاران و گزارشگران مقتول در این کشور 36 نفر بوده است،این تعداد به طور تقریباُ یکسان،روزنامه‌نگاران وابسته به دولت،اپوزیسیون و خبرنگاران خارجی را در بر می‌گیرد.
به گفته منبع ، موسسه بین‌المللی مطبوعات (آی ‌پی‌آی) از سال 1997 تاکنون همه ساله آماری از خبرنگاران کشته شده در حین کار را منتشر می‌کند،درسال 1997 این تعداد 28 نفر بود.

قتل هدفمند روزنامه‌ نگاران برای جلوگیری از انتشار اطلاعات و خبر بیش از هر چیز دیگر مایه نگرانی موسسه یاد شده است به طور مثال در سال 2012 در سومالیا 16 خبر نگار  به این شکل کشته شده ‌اند و عاملان قتل آنها هرگز شناخته و محاکمه نشده‌ اند.

منبع به ادامه  نوشته است که :گزارشگران بدون مرز تاکید کرده بود که پاکستان برای دومین سال متوالی در  صدر فهرست کشورهایی قرار گرفنه که بیشترین تعداد روزنامه ‌نگاران در ‌آن به قتل رسیده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا