گزارش ها

چرا جنگ و صلح طالبان به دست پاکستانیان است

کابل/ ۳۰  میزان /باختر
یک رسانه‌ پاکستانی به قول ازمنابع نظامی آن کشورنگاشته است که پاکستان به طالبان فشار وارد کرده است که آتش بس را بپذیرند.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد: یک مقام ارشد نظامی پاکستان به روزنامه اکسپرس تریبون آن کشور گفته است، پاکستان بر طالبان فشار وارد کرده است که برای شکستن بن‌بست در گفت وگوهای صلح، آتش‌بس را بپذیرند.
دولت افغانستان انفاذ آتش بس در کشور را سرآغاز ختم مخاصمات می داند وبار ها پیشنهاد آتش بس با طالبان کرده است.
این نظامی پاکستان که اکسپرس تریبون از او نام نگرفته است گفته است که امریکا تمایل به آغاز مذاکرات با طالبان را دارد مگر آتش بس می تواند یک حرکت خوب برای آغاز مجدد مذاکرات میان طالبان و امریکا باشد.
به گفته این مامور نظامی پاکستان٬ طالبان اگر آتش‌بس را بپذیرند، امریکا مذاکرات صلح را از سر می‌گیرد.
این نظامی پاکستان گفته است: با آ نکه مذاکره میان طالبان و امریکا از سوی ترامپ ختم شده اعلام شده است مگر پیشرفت ها در مناسبات طالبان با امریکا وجود دارد او به رهایی پنج انجنیر هندی اشاره کرده است که با دوازده جنگجوی طالب به شمول دو والی این گروه برای ولایت‌های کنر و نیمروز تبادله شدند و از بندطالبان رها شدند.
و در مرحله‌ بعدی قرار است انس حقانی با جمع دیگر از زندانیان طالبان در بدل رهایی دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان از قید رها خواهند شد .
حرف از اعلام آتش بس آن هم از سوی طالبان درست زمانی مطرح می شود که سهیل شاهین در تازه ترین اظهاراتش ازتمایل آن گروه برای آتش بس با عساکرامریکایی در افغانستان سخن گفته است.
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان قطر، روز دوشنبه حین مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره گفته است که طالبان فقط بعد از این که ایالات متحده امریکا توافق صلح را در قطر امضا كند، حمله به سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان را متوقف خواهند كرد.
مگر در رابطه به آتش بس با افغانان چیزی نگفته است.
آگاهان سیاسی و کارشناسان نظامی مطرح می کنند که طالبان بیشتر روی خط منافع دیگران حرکت می کنند و تعریفی از منافع افغانستان ندارند.
این گروه در افغانستان به نیابت از پاکستان درجنگ است وبه گونه ابزاری عمل می کند واگرمساله آتش بس مطرح می شود آنان مساله آتش بس با امریکا را مطرح می کنند در حالی که قربانی اصلی این جنگ بی هدف افغانستان است و این افغانستان است که ویران می شود.
این آگاهان  می گویند که طالبان به خاطر آن که امریکا بیشتر از ٖآنان نرنجد مساله آتش بس با امریکا را مطرح می کنند و به این ترتیب نشان می دهند که خون افغانان و زندگی افغانان برای آنان ارزش ندارد آنچه برای آنان ارزش دارد خون وزندگی عساکر خارجی است در حالی به نام جهاد با این عساکر طالبان خون های زیادی ریختند وویرانی های زیادی کرده اند.
از گفته های مقام های پاکستان برمی آید که آن کشور می خواهد نفوذ پذیری خود را به رخ امریکا بکشد و بگوید٬ این پاکستان است که می تواند طالبان را وا داربه آتش بس کند وهر کی می خواهد که با طالبان وارد گفت وگو شود این دهلیزوآدرس پاکستان است که آنان را به طالبان می رساند.
تاسف در این است که طالبان ازگذشت روز گار هیچ نیآموخته اند٬چون خیلی وابسته اند تکلیف جنگ و صلح آنان را دیگران مشخص می کنند.
طالبان اگر افغان اند و افغانی فکر می کنند بهتراست مانند یک امریکایی و یک پاکستانی در خط منافع کشور خود حرکت کنند ونگذارند که بیگانگان بیشتر از این برای افغانان تعیین سرنوشت کنند.  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا