صحت

وزارت صحت عامه: درافغانستان هشتصدو چهل ونه هزارونود ودو نفرمصاب به مرض شکر اند

امسال از روز جهانی دیابت یا مرض شکر، تحت شعار (آینده خود را از دیابت محفوظ نماییم) درحالی تجلیل به عمل آمد که درافغانستان تعداد مصابین به این مرض تا مرض هشتصدو پنجاه هزار تن میرسد.
وزارت صحت عامه دراعلامیه که به همین مناسبت انتشار داده گفته است.
دیابت یکی از مشکلات عمده صحی در جهان به شمار میرود که از اثر زندگی غیر متحرک و تغذیه نامناسب به وجود می آید. استفاده ازغذاهای غیر صحی، عدم فعالیت  های فزیکی، گرفتن وزن غیر نورمال و موجودیت دیابت بشکل ارثی عوامل مساعد کننده این مرض میباشد.
نظر به اعلامیه ی اداره بین المللی دیابت، ارقام مریضان  دیابت در سراسر جهان به 382 میلیون تن میرسد که بیشتراز 34.2 میلیون آن در سطح منطقه بوده و تخمین میگردد که تا سال 2035 این ارقام در جهان به 592 میلیون افزایش یابد.
این اداره اعلام نموده است که در جریان سالجاری 548میلیون دالر برای مراقبت از مریضان دیابت در جهان مصرف گردیده که 11% تمام مصارف مراقبت های صحی را تشکیل میدهد. بنا به این گزارش فعلاً 382 میلیون نفر درجهان  با دیابت زنده گی داشته که نصف آنان را زنان تشکیل میدهند و 80 فیصد مریضان دیابتی جهان، باشنده کشور های اند که  دارای درآمد اقتصادی متوسط و پایین میباشند.
بر اساس مطالعات اداره بین المللی دیابت در کشور ما  که در سال ۲۰۱۲ انجام گردیده است، هشتصد و چهل نه هزار نود و دو نفر در افغانستان دچار مرض دیابت میباشند .
وزارت صحت عامه دراین اواخر، یک استراتیژی جامع و ملی را برای کنترول امراض غیرساری بشمول کنترول دیابت ترتیب داده است که به زودی در منصه اجرا گذاشته میشود تا در روشنی  آن، در میزان مرگ و میر ناشی از دیابت در کشور کاهش به عمل آید.
وزارت صحت عامه توصیه می نماید با درنظر داشت این مسله که دیابت میتواند سبب حمله های قلبی، نا بینایی، عدم کفایه گرده و قطع اعضای بدن گردد. لذا همیشه مواظب اختلاطات آن باید بود.
از هر دو نفرمریض دیابت ، یک نفر آن نمیداند که مبتلا به دیابت است. باید کسانی که علایم خطر دیابت را در وجود خویش میبیند به زودترین فرصت غرض انجام معاینات دیابت به مراکز صحی مراجعه نمایند.
دیابت یک بیماری است . با مریضان دیابت تبعیض نورزید و به آنها همکاری کنید تا پیش از آن که اختلاطی شوند، مواظبت ، مراقبت و تداوی گردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا