اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

سرمنشی ناتو:مذاکرات دوحه یک فرصت تاریخی،اما شکننده است

کابل/ ۱۱  قوس/ باختر

با آن که رییس جمهوری امریکا بر خروج هر چه زودتر نیروهای آن کشور از افغانستان تا قبل از ختم دورۀ کارش از افغانستان تاکید دارد سرمنشی ناتو از خروج شتاب زده از این کشور هشدار می دهد٬در عین حال او مذاکرات دوحه را یک فرصت تاریخی، اما شکننده خوانده است.

گزاشگرآژانس باختر می نگارد؛ مسئلۀ خروج و یا ماندن نظامیان خارجی در افغانستان ،ایتلاف جهانی مبارزه با هراس افگنی را به دو دسته تقسیم کرده است.

دستۀ اول به تیم رییس جمهوری کنونی امریکا دونالد ترامپ وابسته اند که  دریک ماه دیگر قصر سفید را ترک خواهند کرد و جای شان را به تیم رییس جمهور جدید جوبایدن واگذار خواهند کرد٬تیم ترامپ خواهان بازگشت سریع نظامیان امریکایی از افغانستان اند حتا کوشش می شود که عساکر شان تا قبل از جشن کرسمس به خانه بر گردند٬مگربه دلایل تخنیکی ولوژستیکی این گونه برگشت امکان پذیر نیست٬باید برگشت با دقت و با برنامه انجام شود و ترامپ مجبور است در این خصوص سفارش و مشوره های کارشناسان نظامی را گوش دهد و آن را تحمل کند.

دستۀ دوم به متحدین امریکا در اروپا بر می گردد که مخالف خروج سریع و عجولانه از افغانستان اند٬آنان نگران اند که با ترک سریع افغانستان٬ خطرسقوط این کشور به دست هراس افگنان بین المللی وجود دارد و نشود که با خروج از این کشور٬ آنان با یک عمل انجام شده قرار گیرند و خود منافع خود را ضربه زده باشند٬با این نظریه٬ شماری از سیاست ورزان امریکایی ونظامیان آن کشور نیز موافق اند و نسبت به خروج سریع از افغانستان هشدار می دهند٬حتا شماری از نظامیان امریکایی برنگهداشتن شماری ازعساکرشان در افغانستان تاکید دارند.

با آن که ترامپ به عنوان رییس جمهوری امریکا  روز های محدود برای تصمیم گیری در اختیار دارد و حالا جوبایدن است که باید حرف اول را بزند٬او هم در مورد مسئلۀ افغانستان سکوت اختیار کرده است و تاکنون هیچ حرفی در مورد ماندن و یا بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان نداشته است.

سکوت بایدن برای متحدین امریکا در اروپا و افغانستان سوالاتی را خلق کرده است مگراین سکوت٬ طالبان را وارخطا کرده است تا سرحدی که طالبان گفته اند که توافق نامۀ صلح آنان با امریکا با یک شخص نه بل با یک کشور است و اگر بایدن آن را نادیده گیرد٬ طالبان جنگ شان را با عساکر امریکایی از سر خواهند گرفت.

باور ها به این است که بایدن کوشش می کند که مسئلۀافغانستان را در سیاست خارجی خود کم ارزش جلوه دهد و به این دلیل به آن تمرکز نمی کند مگر این مسئله برای کشور های متحد امریکا در افغانستان یک مسئله حاشیه یی نیست.

روی همین دلیل است که ینس استولتنبرگ؛ سرمنشی ناتوروز گذشته با جو بایدن؛ رییس جمهوری منتخب امریکا در بارۀ افغانستان تلیفونی گفت وگو کرده‌ است که بداند دیدگاه او در رابطه به افغانستان چه است؟

سرمنشی ناتو در این گفت وگو تلیفونی از خطر خروج نظامیان خارجی سخن گفته است و از نابودی دستاوردهای ۱۹ ساله هشدار داده است .استولتنبرگ خود در بارۀ این گفت وگو گفته است: «در گفت وگو با جو بایدن در مورد اهمیت افغانستان صحبت کردم. همچنین به معضلی اشاره کردم که ما با آن رو به رو استیم و آن این‌که یقیناً اگر تصمیم به ماندن بگیریم هم بهای دارد و اگر تصمیم به ترک‌کردن بگیریم هم بهایی دارد. هزینۀ ماندن یقیناً که حضور نظامی دوامد‌ار در افغانستان است و بهای ترک‌کردن به خطر انداختن دستآوردهای ماست.»

این در حالیست که وزیران خارجۀ کشورهای عضو ناتو در نشست ‌شان که به زودی درشهر بروکسل برگزار می شود روی ماموریت ناتو در افغانستان بحث خواهند کرد.

به باور آگاهان سیاسی در این اجلاس پمییو٬ به عنوان وزیر خارجۀ امریکا شرکت خواهد کرد و بدون شک او موضع ترامپ را بیان خواهد کرد٬ در حالی که ناتو با سیاست های ترامپ در افغانستان چندان خوشبین نیست٬ روی همین دلیل است که سرمنشی ناتو خواسته است که دیدگاه بایدن را با خود داشته باشند٬ نگرانی دیگر ناتو شک این سازمان نسبت به موفقیت گفت وگو های دوحه است٬ ناتو معتقد است‹هیچ تضمینی برای موفقیت گفت وگو‌های صلح در افغانستان وجود ندارد.

سرمنشی ناتو به بایدن گفته است«ما در حال حاضر شاهد یک فرصت تاریخی برای صلح در افغانستان استیم، اما این فرصت شکننده است، اما باید از آن استفاده شود»

با این حال دبیر کل ناتو تاکید کرد که «بهترین راه با ثبات کردن افغانستان این ا‌ست که نیروهای افغان تقویت و آموزش داده شوند.»

ناتو که در حال حاضر حدود یازده هزار عسکر در افغانستان دارد٬مگر بودن و رفتن عساکر خود در افغانستان را وابسته به سرنوشت وشرایط عساکر امریکایی در این کشور می داند.

امریکا که زمانی بیشترین کمیت نظامیان خارجی در افغانستان را داشت تصمیم دارد که قبل ازفرارسیدن سال نو عیسوی شمار عساکر خود در این کشور را به دو هزارو پنجصد تن کاهش دهد.

اسدالله خالد وزیر دفاع افغانستان در تازه ترین اظهارات خود در پارلمان کشور گفته است که نبود نیروهای خارجی هیچ اثری  بر کارکرد نیروهای امنیتی و دفاعی کشور نخواهد کرد و آنان همچو گذشته به گونه مستقلانه از کشور دفاع خواهند کرد.

نیروهای دفاعی  افغانستان از سال ۲۰۱۴ زمانی که اوباما رییس جمهوری پیشین امریکا ماموریت نیروهای خارجی را از حالت جنگی به حالت مشوره دهی و آموزشی تغییر ماموریت داد گفت باید این نیرو ها به گونه مستقلانه عمل می کنند.

باید گفت که طالبان  در حوت سال گذشته با امریکا صلح و آتش بس کردند٬ مگر با افغانان جنگ را ادامه دادند و از آن تاریخ تا امروز افغانستان٬ شاهد بیشترین خشونت ها بوده است که در طول نوزده سال گذشته سابقه نداشته است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا