سیاست

واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان در میان ده نهاد تحقیقاتی برتر در آسیای مرکزی

کابل 14 دلو باختر
براساس یک بررسی دانشگاه پنسلوانیا، واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان (AREU) به عنوان یکی از ده نهاد تحقیقاتی برتر در آسیای مرکزی شناخته شده است.
این رده بندی که تحت عنوان "برنامه نهادهای تحقیقاتی و جامعه مدنی" همه ساله انجام می شود، تلاشی است برای بررسی نقش نهادهای که در عرصه پالیسی عامه تحقیق می کنند. این برنامه در پی شناسایی نهادهایی است که در بخش های مختلف دنیا، تحقیقات با کیفیت و تاثیرگذار انجام داده اند.
گزارش این رده بندی که این هفته منتشر شد، نشان می دهد که واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان از جایگاه چهاردهم در سال 2014، به جایگاه نهم در سال 2015 ارتقا یافته است. رده بندی امسال، با موضوع "چرا نهادهای تحقیقاتی برای پالیسی سازان و مردم اهمیت دارند؟" انجام شده و در بیش از شصت کشور دنیا رسما افتتاح شده است.
نادر نادری، رییس واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان می گوید: "پالیسی ها نمی توانند زندگی مردم را در جهت مثبت تغییر بدهند، تا زمانی که بر مبنای تحقیقات بی طرف و مستقلی که استوار بر شواهد اند، اساس گذاشته نشوند. در افغانستان، AREU در سالهای اخیر نقش پیشتازی را در فراهم آوری چنین تحقیقات به پالیسی سازان داشته و سهم فعالی در فضای پالیسی سازی بازی کرده است."
آقای نادری افزود: "ما تحقیقات مبتنی بر شواهد را تهیه و تولید کرده و همچنین نتایج آن را به شکل همه جانبه با پالیسی سازان، جامعه مدنی و مردم شریک می سازیم تا بتوانیم سهمی در ایجاد یک افغانستان بهتر داشته باشیم."
واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان، یک نهاد مستقل تحقیقاتی در کابل است که هدف آن اطلاع رسانی و تاثیرگذاری بر پالیسی ها از طریق اجرای تحقیقات با کیفیت و مرتبط با فضای پالیسی است. این نهاد همچنین یافته های تحقیقات خود را به شکل همه جانبه در اختیار پالیسی سازان، جامعه مدنی و مردم قرار می دهد تا در کنار اطلاع رسانی و تاثیرگذاری، به فرهنگ تحقیق و آموزش نیز کمک کند.
از زمان تاسیس AREU در سال 2002 تا حالا، این نهاد بیش از ششصد گزارش تحقیق به زبان های دری، پشتو و انگلیسی، در عرصه های دولتداری و اقتصاد سیاسی، قانون اساسی، جنسیت، منابع طبیعی، معیشت بدیل و حفاظت عامه منتشر کرده است.
به عنوان یک نهاد بی طرف، AREU تلاش دارد تا به ایجاد و توسعه روندی شفاف و فراگیر پالیسی سازی کمک کند که براساس اولویت های مردم افغانستان شکل گرفته و به ایجاد پالیسی های بهتر و بهبود وضعیت زندگی افغانها منجر شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا