فرهنگ

در کمیته فرهنگی شورای وزیران مساله امتحان کانکور بررسی شد

کابل باختر 18 سرطان
نشست کمیته فرهنگی شورای وزیران روزگذشته تحت ریاست استاد حاجی محمد محقق معاون ریاست اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان در کاخ شورای وزیران برگزار گردید.
دفترمطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر خبرداد، در این نشست که وزیران تحصیلات عالی، معارف، اطلاعات و فرهنگ و مخابرات شرکت داشتند، دوکتور فریده مومند وزیر تحصیلات عالی نتایج ورکشاپ ملی بازنگری کانکور، چالشها  و راه های حلی که در آن شناسایی شده بود، را به کمیته فرهنگی شورای وزیران گزارش داده و روند اخذ امتحان کانکور به بحث و بررسی گرفته شد.
وزیر تحصیلات عالی تقلب و فساد گسترده، استفاده از وسایل الکترونیکی در جریان اخذ امتحان، ورود زورمندان در صحن امتحان، نبود کمیته مستقل امتحانات و تقاضاها برای تبدیلی غیر موجه را از عمده ترین چالشها در روند امتحانات کانکور خواند.
همچنین وزیر تحصیلات عالی گفت که در ورکشاپ ملی بازنگری کانکور پیشنهادهایی برای بهبود روند اخذ امتحان کانکور در کوتاه مدت و دراز مدت نیز ارائه گردیده است. اخذ امتحان کانکور به گونه رقابت آزاد و سراسری در سی و چهار ولایت کشور، جلوگیری از استفاده وسایل الکترونیکی و مخابراتی در جریان امتحان، جلوگیری از ورود زورمندان در صحن امتحان، افزایش هزینه ثبت نام داوطلبان کانکور از دوصد افغانی به چهار صد افغانی، همکاری همه جانبه و صادقانه تمام اداره های دخیل در امتحانات کانکور، شامل شدن داوطلبانی که بنا به دلایلی از امتحان در ولایت شان باز می مانند در آخرین امتحان در پایتخت، رشته بندی شاگردان در ختم صنف نهم، تهیه و ترتیب سوالهای کانکور براساس نصاب آموزشی وزارت معارف، تجدید نظر در لایحه تبدیلی محصلان، و ارائه پیشنهاد به شورای وزیران برای لغو مصوبه شورای وزیران پیشین مبنی بر معرفی شدن اول نمره الی پنجم نمره عمومی از هر ولایت بدون اخذ امتحان کانکور به موسسه های تحصیلات عالی کشور از عمده ترین پیشنهادهای اند که در کوتاه مدت برای بهبود و ایجاد شفافیت در روند اخذ امتحانات کانکور در ورکشاپ ملی بازنگری کانکور مطرح شده اند.
به گفته وزیر تحصیلات عالی، ایجاد اداره مستقل امتحانات کانکور، پیگیری ریفورم معارف، مشخص شدن یک وقت معین برای آغاز و پایان سال تعلیمی در سراسر کشور، و بررسی امکانات برای اخذ امتحان کانکور از مهاجران افغانستان مقیم سایر کشورها از عمده ترین موضوعاتی اند که در دراز مدت برای بهبود پروسه کانکور در ورکشاپ ملی بازنگری کانکور پیشنهاد شده اند.
استاد حاجی محمد محقق معاون ریاست اجرائیه و رئیس کمیته فرهنگی شورای وزیران پس از غور و بررسی دقیق روی گزارش وزیر تحصیلات عالی از ورکشاپ ملی بازنگری کانکور، طرح های ارائه شده از سوی این ورکشاپ در دو مرحله کوتاه مدت و دراز مدت را تایید نمود.
استاد محقق گفت که این طرح ها و پیشنهادها پس از ارائه به شورای وزیران و  در صورت تصویب از سوی شورای وزیران نهایی و اجرایی خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا