صحت

روز جهانی صحت، تجلیل شد

  کابل باختر 18 حمل
وزارت صحت عامۀ ،از روز جهانی صحت، تحت عنوان "صحت برای همه  توسط همه" در لیسۀ ملالی شهر کابل، تجلیل کرد.
داکتر فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامۀ کشور، هدف از تجلیل از این روز را تجدید تعهد مسوولان مبنی بر تلاشهای بیشتر برای پوشش صحی همگانی دانست وگفت:« هر عضو از جامعه نیاز به خدمات صحی دارد و ما مکلف هسیتم تا زمینه خدمات صحی را برای مردم در دورترین نقاط کشور، بدون در نظر داشت قوم، زبان، مذهب فراهم نماییم و با توجه به تلاشهای وزارت صحت عامه  ۸۵ درصد از مردم با پیمودن یک ساعت راه و ۱۵ درصد با پیمودن دو ساعت راه به خدمات صحی دسترسی دارند.»
داکتر فیروز دلیل تجلیل از روز جهانی صحت را ، بلند بردن آگاهی مردم در پیوند به  فرهنگ سازی استفاده از غذاهای صحی و بهبود وضعیت تغذی در میان دانش آموزان به ویژه کودکان عنوان کرد. او هم‌چنان گفت: کودکان و مادران شیرده نیاز به غذای های قوی دارند و نیاز است تا خانواده‌ها برای سلامتی آنان  غذاهای  قوی و مفید را فراهم کنند.
وزیر صحت عامه کشور نقش ادارات ذیربط را مبنی بر بلند بردن سطح آگاهی مردم در پیوند به اهمیت صحت و سلامتی آن‌ها مهم تلقی کرد و گفت که، همکاری  همه جانبه سایر بخش ها از جمله ، معارف، اطلاعات و فرهنگ، رسانه‌های همگانی و جامعه مدنی در این راستا بسیار ارزنده است.
وزارت صحت عامه دسترسی همگانی به خدمات صحی را در پالیسی‌ و استراتیژی‌های خویش به گونۀ واضح انعکاس داده است و تلاش می کند، تا کاهش خطرهای مالی ناشی از استفاده خدمات صحی را، از طریق معرفی برنامه بیمه صحی در کشور به صورت جدی و همه جانبه پیگیری نماید.
دکتور میرویس بلخی وزیر معارف در این مراسم صحبت کرد وگفت که بهداشت و آموزش دو روی یک سکه می باشد و کسانی‌که موضوعات صحی را می‌آموزند آنان از صحت کامل برخوردار اند. وزارت معارف در همکاری با وزارت صحت عامه برنامۀ تدریس موضوعات بهداشتی را در مکاتب کشور روی دست دارد که این برنامه در آینده نزدیک راه اندازی می‌شود.
از سوی هم، داکتر همانت شوکلا نماینده سازمان صحی جهان، تجلیل از روز جهانی صحت را یک فرصت خوب برای افزایش پوشش صحی همگانی عنوان کرد.
وزارت صحت عامه در راستای عرضۀ خدمات صحی برای شهروندان کشور به خصوص در روستاها به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ یی دست یافته است، که می‌توان به طور نمونه از این پیشرفت‌ها یادآوری کرد او از ۴۴ درصد کاهش درمرگ ومیر کودکان، ۱۹  درصد کاهش در مرگ‌ومیرمادران، افزایش ۷ سال امید به زندگی هنگام تولد نوزادان، تدوین راه کار ( استراتیژی ) ملی صحت تا ۲۰۲۰ و ایجاد نخستین پایگاه اطلاعات ( دیتابیس ) صحی در افغانستان به عنوان دست آورد یاد کرد. مومنه احمدیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا