فرهنگ

معین امور جوانان: باید جوانان در غنامندی، انعکاس توانایی ها و معرفی تمدن افغانستان با “ویب سایت آنلاین آرشیف ملی ” همکاری کنند

کابل باختر 23 جوزا
داکتر کمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ، حین باز دید از آرشیف ملی افغانستان افتتاح "ویب سایت آنلاین آرشیف ملی " را یک اقدام مناسب در قسمت انعکاس فعالیت های هنری مردم افغانستان دانسته گفت که جوانان و هنرمندان بعد از این میتوانند استعداد ها و توانایی های خود را در بخش های نقاشی، آثار هنری و علمی، دست نویس ها و تابلو های شان را از طریق آدرس ذیل به نشر بسپارند، تا یونسکو آثار آنان را در جمع آثار برتر جهان قرار دهد.
به گزارش آژانس باختر،
وی علاوه کرد که آرشیف ملی تاریخ افغانستان را بیان می کند؛ در این جا عصر شکوفایی و ویرانگری هر دو را می توان در لابلای اسناد و تصاویر تاریخی مشاهده کرد
معین جوانان افزود: با این آدرس افغانهای که در خارخ از افغانستان زندگی دارند، می توانند اشیا و جنبه های را از تاریخ، فرهنگ و تمدن افغانستان به صورت آنلاین با مردم شریک سازند.
عبدالرشید عثمان، یک تن از مسئولین آرشیف ملی گفت که بیش از 180 هزار سند تاریخی در آرشیف ملی نگهداری می شود. تصاویری از مکان های تاریخی نیز در این آرشیف موجود بوده، عکس های بودای بامیان پیش از تخریب و مراحل مختلف تخریب این اثر تاریخی را می توان در آرشیف ملی مشاهده کرد.
به گفته وی نسخه های خطی تزیین شده با طلا و لاجورد توجه هر تازه واردی را به خود جلب می کند. در این جا اسناد تاریخی بی نظیری که قدامت آن تا 500 سال پیش می رسد نگهداری می شود.
نسخه های خطی تزیین شده با طلا و لاجورد توجه هر تازه واردی را به خود جلب می کند. در این جا اسناد تاریخی بی نظیری که قدامت آن تا 500 سال پیش می رسد نگهداری می شود که 70 درصد آثار خطی این آرشیف با طلا و لاجورد تزیین شده است: "ما آثاری داریم که در آرشیف جهان شاید کم نظیر باشد. تقریبا 70 درصد آثار ما با طلا و لاجورد تزیین شده است."

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا