سیاستاخبار

جنگ استخباراتی امریکا و روسیه / آسیای میانه٬ میدان این جنگ است

کابل، ۱۲ سرطان، باختر
با آغاز جنگ در اوکراین و مصروف شدن روسیه در مسایل مربوط به ناتو و اروپایی شرقی٬ امریکا در تلاش است که نفوذ خود را در آسیای میانه تقویت کند.
سفر های اخیر شماری از مقام های امریکایی به این کشورها٬ دلالت بر تمایل بیشتر واشنگتن به جمهوریت های آسیای میانه دارد که زمانی جز قلمرو شوروی سابق بودند و امروز روسیه آن را زون امنیتی خود میداند و هشدار داده است که هر تحرک دشمنان خود را در این مناطق با قوت پاسخ خواهد داد.
از دید آگاهان سیاسی و نظامی٬ امریکا نمی خواهد درگیر یک جنگ مستقیم با روسیه در مناطق شود که مسکو صریحا آن را زون امنیتی و منافع امنیتی خود جا زده است٬ امریکا تلاش خواهد کرد که از مسیر کمک های اقتصادی٬ حتا کمک های تسلیحاتی زمینه حضور استخباراتی در منطقه را پیدا کند.
واشنگتن پست در این باره گزارش داده است: امریکا شبکه‌های استخباراتی خود را در آسیای میانه گسترش می‌دهد.
امریکا در ظاهر نشان داده که نگران وضعیت فعلی افغانستان است و می خواهد با ایجاد شبکه های استخباراتی و سرمایه گذاری روی منابع انسانی، وضعیت در افغانستان را زیر نظر داشته باشد.
اما واقعیت این است که امریکا به بهانه افغانستان در پی حضور در آسیای میانه است تا با عبور از این کشور ها زمینه را برای بی ثباتی روسیه و چین مساعد کند.
این روز نامه در ادامه نوشته است: در حال حاضر، گفته می شود که امریکا هیچ نقش نظارتی بر وضعیت افغانستان ندارد، اما در تلاش است که به بهانه٬ به اصطلاح حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان به جلب همکاری کشورهای آسیای میانه برآید و بدون داشتن پایگاه نظامی در کشور ها، به کمک منابع استخباراتی کشور های ازبکستان و تاجکستان حضور خود را در آسیای میانه آنهم به هدف بی ثباتی روسیه و چین حتمی کند ‹ قبل از این، کشور های آسیای میانه اجازه پایگاه امریکا در کشور های شان نه داده اند›
با آن که اهداف راهبردی امریکا در خصوص کشور های آسیای میانه روشن است ولی مقام های ارشد نظامی و استخباراتی این کشور همچنان به بهانه نا امنی در افغانستان در صدد تحمیل حضور شان در آسیای میانه اند٬ چنانچه جنرال مایکل کوریلا، قومندان ستاد مشترک نیروهای امریکایی و مسئول حوزه آسیای میانه اخیراً به این کشور ها سفر کرده بود. او به واشنگتن پست گفت: ”این کشورها سه نگرانی عمده دارند: افغانستان، افغانستان و افغانستان”.
از دید آگاهان سیاسی امریکا خوب آگاه است که به جز نام افغانستان دستآویز دیگری برای مداخله استخباراتی در آسیای میانه ندارد.
روزنامه گفته است امریکا به گونه ظاهری این اقدام را٬ راهی برای همکاری‌های امنیتی و ضد تروریزم گفته اند و تلاش دارند تا کشورهای آسیای مرکزی را با فریب و نیرنگ از چتر امنیتی روسیه بیرون کنند و به نفوذ سنتی امنیتی و سیاسی روسیه در این مناطق، صدمه وارد کنند.
واشنگتن پست در ادامه گفته است با این حال دور از انتظار نیست که امریکا در دوره های بعدی مذاکرات خود با کشور های آسیای میانه، با ارائه کمک های مالی کم ارزش و ایجاد روابط استخباراتی با کشورهای آسیای مرکزی، بکوشد برای خود یک دهلیز عبور به سوی روسیه و چین را مهندسی کند. چنانچه، قرار است امریکا در سه سال آینده ۶۰ میلیون دالر به تاجکستان کمک کند. در این جا از قاعده بازی استخباراتی که همانا ارائه اطلاعات گمراه کننده است در برابر کشور های آسیای مرکزی کار خواهد گرفت تا آنان را دچار ترس بخصوص از ناحیه افغانستان کند٬ با اینهم از خشم روس ها آگاه اند و میدانند که برنامه های آنان از سوی استخبارات روسیه سبوتاژ خواهد شد٬ مگر با آنهم تلاش خواهند کرد که یک جنگ استخباراتی را با روسیه آغاز کنند.
مهم این است که امریکا وارد یک جنگ دیگر استخباراتی با روسیه و چین شده است مگر این بار فراتر از افغانستان٬ آسیای میانه میدان این جنگ انتخاب شده است.
قابل ذکر است که امارت اسلامی بار ها گفته است که افغانستان عامل مداخله در برابر کشور های دیگر نخواهد شد و کشور های همسایه نباید از ناحیه افغانستان نگران باشند٬ این تعهد امارت اسلامی با خوشبینی از سوی کشور های آسیای میانه دنبال شده است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا