گزارش ها

رئیس جمهورتاجکستان:جامعه جهانی در رابطه باتروریزم وافراطگری نظر واحد ندارد

کابل 15 ثور / باختر
رئیس جمهور تاجکستان درنشست کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریزم وافراطیت خشونت زا که درشهردوشنبه برگزارشده بود با ابرازنگرانی گفته است که جامعه جهانی دررابطه با تروریزم وافراطگری نظر واحد ندارد .
نگرانی رئیس جمهورتاجکستان درحالی با انتقاد از جامعه جهانی درامرمبارزه واحد با گروه هراس افگنان بیان میشود که کشور های منطقه و جامعه جهانی باربار نشست های چند جانبه را برای راه حل های مبارزه با تروریزم وافراطگرا برگزار کرده اند اما نتیجه درقبال نداشته وبرعکس گسترش وفعالیت هراس افگنان روزبه بروز بیشتر شده است .
گزارشگرآژانس باختر می نگارد : امام علی رحمان رئیس جمهورتاجکستان دراین نشست گفته است که من بارها تاکید نموده ام واکنون نیزیکبار دیگر ابراز می دارم که تروریست وافراطگرا وطن وملت و دین مذهب ندارد زیرا تروریست ،تروریست است .
رئیس جمهورتاجکستان همچنان در نشست دررابطه به وضعیت افغانستان  نیز تاکید کرده است که تامین امنیت و ثبات در آسیای مرکزی به وضعیت این کشور رابطه ناگستنی دارد زیرا تاجکستان که با افغانستان مرز طولانی دارد ودوشنیه نسبت به وضعیت کنونی در این کشور ازجمله درمناطق شمال آن ، بی تفاوت بوده نمی تواند .
سران کشورهای اسیای مرکزی بخصوص روسیه از گسترش فعالیت های گروه های هراس افگن ازجمله گروه داعش درمناطق شمال افغانستان باربار ابراز نگرانی کرده وخواهان جلوگیری از ورود این گروه به ان کشور شده اند.
اکنون که  نشست کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریزم وافرطگرا درحالی درشهردوشنبه برگزارشده که  درحال حاضر برخی مناطق درشمال افغانستان  گواه گسترش فعالیت های گروه داعش ودیگرگروه های هراس افگن میباشد . که این موضوع یک باردیگرباعث نگرانی کشورهای آسیایی گردیده است .
درحالیکه روسیه برای جلوگیری از ورود داعش به کشورهای آسیایی ازطالبان حمایت کرده و این گروه را دربرابرافزایش فعالیت های گروه داعش مورد استفاده قرارداده وازسوی دیگر حامیان گروه طالبان برای منافع خود هم داعش و هم گروه طالبان را حمایت میکنند .
پس سران کشورهای آسیای مرکزی به عوض آنکه از گسترش فعالیت های تروریزم درافغانستان بخاطر تهدید خطر به آنان ابرازنگرانی دارند باید تروریزم و افراطگرایی را درست ریشه یابی کنند وحامیان تروریزم وافراطیت را شناسایی کرده و بعدا تصمیم گیرند درغیران به مانند امریکا با دشمنان که دردو چهره با تروریزم مبارزه دارندمواجه خواهند شد .
این درحالیست که سران حکومت وحدت ملی باربار به کشور های منطقه و جامعه جهانی صدا کرده که برای مبارزه با تروریزم و افراطیت  به یک اجماع ملی ، منطقوی و بین المللی نیاز است اگردراین راستا توجه جدی صورت نگیرد دامنه تروریزم وافراطیت به حدی گسترده شود که ازمرزها به مرزهای دورتر برسد.
در کنفرانس بین‌المللی مبارزه با تروریزم و افراطگری خشونت زا که روز پنج‌شنبه درشهردوشنبه  پایتخت تاجکستان افتتاح شد ۴۳۰ تن به نماینده‌گی از کشورها و نهاد‌های مختلف جهان دران حضورداشتند. جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا