جهان

نتایج اولیه همه‌پرسی اقلیم کردستان: پیشتازی قابل‌توجه حامیان جدایی از عراق

بغداد – بی بی سی نیوز – ۴ میزان – باختر
نتایج اولیه شمارش آرای همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق، از پیشتازی قابل توجه موافقان استقلال حکایت دارند.
به گزارش آژانس باختر به نقل از بی بی سی ، مقام‌های اقلیم می‌گویند که حدود ۷۲ درصد واجدان شرایط در این همه‌پرسی شرکت کردند. گزارش‌ها از جشن و پایکوبی در شهرهای مختلف اقلیم حکایت دارد.
در این حال نیروهای امنیتی عراق به دستور حیدر عبادی، صدراعظم عراق در برخی جاده های کرکوک مستقر شده‌اند و مقام‌های امنیتی کرد اعلام کرده‌اند که پس از پایان رأی‌گیری رفت‌وآمد موترها تا اطلاع بعدی در این شهر ممنوع خواهد بود.
شهر نفت‌خیز کرکوک رسما جزو اقلیم کردستان نیست، اما کردها این شهر را سکتوری جدانشدنی از کردستان می‌دانند و همه‌پرسی را در این شهر هم برگزار کردند.
عبادی به نیروهای امنیتی تحت فرمان حکومت عراق دستور داده که برای اقدام نظامی برای "حفاظت از شهروندان" در مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک آماده باشند.
شبه نظامیان عمدتا شیعه حشدالشعبی هم که هم‌پیمان حکومت مرکزی عراق هستند، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که حاضرند برای "حفاظت از شهروندان" در کرکوک و سایر مناطق مورد مناقشه با پیشمرگه‌های کرد وارد نبرد شوند.
نجم الدین کریم، والی کرکوک این اقدام حکومت مرکزی عراق را محکوم کرده و خواستار خویشتنداری شده است.
همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان با وجود مخالفت شدید حکومت عراق و کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و ایران برگزار شد. آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد هم خواهان توقف این همه‌پرسی شده بودند. ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا