جهان

تبدیل مستقیم سیگنال های مغز به کلام

کلمبیا – ایرنا -11 جدی – باختر
محققان پوهنتون  کلمبیا سیستم جدیدی طراحی کردند که قادر است افکار را مستقیما به سخنان قابل درک تبدیل کند..
به گزارش ایرنا  ازسا یت  خبری ساینس دیلی، این تکنا لوژی  از طریق نظارت بر فعالیت مغز یک شخص می تواند واژه هایی را که شخص می شنود با دقت بسیار زیادی بازسازی کند. این تکنا لوژی  که از قدرت ابزارهای ترکیب کننده صدا و هوش مصنوعی بهره می برد، روش های جدیدی برای برقراری ارتباط مستقیم بین کامپیوترها و مغز کاربران در اختیار می گذارد.
نتیجه تحقیقات قبلی نشان می دهد که هنگام صحبت کردن و شنیدن سخنان سایرین، الگوهای خاصی از فعالیت مغز ایجاد می شوند که به سادگی قابل تشخیص هستند و با استفاده ازتکنا لوژی  مناسب می توان این الگوها را به حروف و صداها و در نهایت سخنرانی، ترجمه کرد.
برای این منظور دکتور نیما مسگرانی از استا دان  پو هنتون کلمبیا  که هدایت این تحقیقات را بر عهده داشت به سراغ الگوریتم های کامپیوتری رفت که پس از دریافت آموزش های مناسب توانایی ترکیب کردن کلمات را دارند.
محققان برای انجام این کار از بیماران مبتلا به صرع که تحت عمل جراحی مغز قرار داشتند، خواستند که به جملات بیان شده توسط افراد مختلف گوش کنند و همزمان فعالیت مغزی آن ها را ثبت کردند. سپس از همان بیماران خواستند که به صدای بیان ارقام صفر تا 9 گوش کنند و باز هم فعالیت مغزی آن ها را ثبت کردند. این اطلاعات توسط الگوریتم های کامپیوتری تجزیه و تحلیل شد و نتایج با استفاده از شبکه های عصبی که عملکرد نورون های مغز را شبیه سازی می کند، مورد پردازش قرار گرفت.نتیجه نهایی نوعی صدای رباتیک بود که ارقام را بیان می کرد. این صدا برای افراد مختلف پخش شد و این افراد توانستند در 75 درصد از موارد، محتوای صدای پخش شده را به درستی تشخیص دهند. چنین دقتی تا کنون توسط هیچ تکنا لوژی دیگری به دست نیامده است.دکتور مسگرانی و گروه او قصد دارند از این تکنا لوژی برای بیان اعداد و واژگان پیچیده تر استفاده کنند و امیدوارند در نهایت بتوانند این سیستم را به عنوان بخشی از یک ایمپلنت در مغز بیماران کار گذارند تا افکار آن ها را به سخنرانی تبدیل کند.
گزارش کامل این تحقیقات درنشریه  Scientific Reports منتشر شده است.# آشنا

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا