سیاست

نور محمد نور: نامزدان به دلیل های مختلف از فهرست حذف شدند

کابل 1 عقرب
کمیسیون مستقل انتخابات روز گذشته لست ابتدایی نامزدان احتمالی انتخابات آینده ریاست جمهوری را اعلام داشت که درآن نام هفده تن که برای شرکت دراین پروسه نام نویسی کرده بودند حذف شده است 
به گزارش آژانس باختر ، قراراست تا شانزده حمل سال آینده هجری خورشیدی انتخابات ریاست جمهوری وشورا های ولایتی درکشور برگزار شود. بیست و هفت تن برای رقابت درانتخابات ریاست جمهوری و سه هزار وپنجاه و شش تن دیگر برای شورا های ولایتی ثبت نام کرده بودند مگر کمیسیون مستقل انتخابات تنها ده تن را شامل لست ابتدایی برای نامزدی پست ریاست جمهوری و دو هزار و هفتصدو سه تن دیگر شامل لست ابتدایی شورا های ولایتی شدند.
شماری از آن افراد که نام شان درلست ابتدایی وجود ندارد حذف نام های شان را دسیسه علیه خود دانسته و آن را یک طرح مهندسی شده اعلام داشته اند مگر شماری هم آن را زادۀ یک پروسه کاری دانسته اند و تاکید دارندکه بررسی روندکاری انتخابات در هر کشور معمول است و افغانستان نمیتواند مبرا از دیگر کشور ها باشد.
یکتن از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات که نمیخواهد نامش گرفته شود به خبرنگار آژانس باختر گفت ، 27 تن برای رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند مطابق به صلاحیت های قانونی که کمیسیون دارد به بررسی اسناد آنان پرداخت و درنهایت تصمیم گرفت که کی ها به لست ابتدایی جا گیرند کمیسیون دلایل و اسناد خود را دارد و میتواند از شفافیت کارخود دفاع نماید.
اما یک باشنده کابل که نام او درلست ابتدایی نامزدان احتمالی شوراهای ولایتی نیست کمیسیون مستقل انتخابات را متهم میسازد که آنها با دید متفاوت و سلیقوی برخورد کرده اند شک و گمان های زیادی را ببار آورده اند او میگوید آنها به نهاد دیگری که عبارت از کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی است مراجعه خواهندکرد.
احمدسعیدی آگاه مسایل سیاسی که خود چندی قبل به عنوان معاون اول داوود سلطان زوی درانتخابات آینده ریاست جمهوری نام نویسی کرد وبعداً استعفی داد با انتقاد از شیوۀ کار کمیسیون مستقل انتخابات در بررسی های لست ابتدایی نامزدان میگوید هرگاه کمیسیون، بررسی ها را در حضور داشت جامعه مدنی ، فیفا و رسانه ها انجام میداد و کمبودی ها را با نامزدان درمیان می گذاشت شاید امروز مردم تبصره های گوناگون نمی کردند چون موضوع روشن میبود اما حالا که چنین نشده ولو اگر تصمیم عادلانه هم باشد مردم حق دارند که آنرا غیر عادلانه بخوانند زیرا تصمیم در پشت درهای بسته اتخاذ شده است.
دراین حال عزیز رفیعی عضو جامعه مدنی نیز پروسه بررسی های لست ابتدایی نامزدان را غیر شفاف میداند وی میگوید ، بخش های از اطلاعات که باید در اختیار رسانه ها و نامزدان گذاشته میشد چنین نشده و این عمل باعث بلند شدن سروصدا شد.
رفیعی با اظهار امیدواری از کمیسیون سمع شکایات انتخابات گفت : اگر مسایل موجود بصورت شفاف به مردم روشن گردد شاید سوالات مردم را حل بتوانند.
داوود سلطانزوی چهره که برای رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری نام نویسی کرده و اکنون نام او درلست ابتدایی وجود ندارد میگوید که او به دلیل تابعیت دوگانه از این لست حذف شده درحالیکه او قبلاً از تابعیت امریکایی خود صرف نظر نموده و اسناد مربوط به آن را از سفارت امریاک به بخش قنسلی وزارت خارجه سپرده است این که وزارت خارجه این موضوع را به کمیسیون انتخابات گزارش نداده مشکل آنها نیست .
او میگویدکه میداند کسی با او مشکل ندارد مگر با آنهم با  او به گونه دوگانه برخورد شده است . او مثال میدهند که اشرف غنی احمدزی مانند او تابعیت دوگانه داشت مگر وی به جایش قرارگرفت مگر او حذف شد.
به همین ترتیب شماری دیگر هم ادعا های مشابه دارند مگر نورمحمد نورسخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به رسانه هاگفته است که این نامزدان به دلیل های مختلف از جمله داشتن تابعیت دوگانه از فهرست حذف شدند مگر آنها 20 روز وقت دارند تا انتقاد و شکایت های شان را به کمیسیون شکایات انتخاباتی درج کنند .
نور میگوید که با بررسی های کمیسیون شکایات انتخاباتی این احتمال وجود دارد که لست ابتدایی زیاد و یاکم شود . مگر مراجعه به این کمیسیون حق هر شهروند است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا