آموزش

به دانش آموزان پکتیکا قبلاً نصاب آموزشی پاکستان تدریس میشد

شرن / باختر/ 19 / حمل
دانش آموزان مکاتب درولایت پکتیکا قبلاً از عدم امکانات برای آموزش به آن طرف سرحد میرفتند.
مقام های محلی درولایت پکتیکا میگوید که شماری از دانش آموزان دراین ولایت قبلاً با یونیفورم مکتب های پاکستان ، نصاب آموزشی پاکستانی را فرا می گرفتند.
عبدالکریم متین سرپرست ولایت پکتیکا گفت: به خاطر بررسی ورسیدگی به مشکلات آموزشی پکتیکا هیاتی ازتمام نمایندگی های معارف این ولایت درولسوالی ها به خاطر بررسی و رسیدگی به مشکلات درهم آهنگی با مقام ها ایجاد شده است.
او همچنان افزود که درولسوالی های برمل و شکین درسیزده سال گذشته نصاب آموزشی پاکستانی فراگرفته میشد، اما اکنون درهمه جان نصاب آموزشی کشور تطبیق میشود.
متین اضافه کرد که دربسیاری ازمکتب های ولایت پکتیکا تنها روی کاغذ فهرست بندی شده و معاش ماهانه آموزگاران پرداخته میشود اما کار وجود ندارد.
وی یاد آورشد که برای دختران تاکنون دراین ولایت کار بنیادی درعرصه معارف صورت نگرفته اما درسالجاری به خاطر آموزش دختران وساختن مکتب برای آنان کار صورت خواهد گرفت.
این درحالیست که چندی پیش رییس امور زنان ولایت پکتیکا گفته بودکه بیش از نود درصد زنان و دختران دراین ولایت ازنعمت سواد بی بهره اند.
عبدالکریم متین اظهار کرد که درسالجاری به مشکلات یاد شده رسیدگی خواهد شد و در تفاهم با بزرگان قومی ، تمام مکتب های دراین ولایت مجدداً باز میشود و به صدها کودک افغان که نصاب آموزشی پاکستان را فرامی گرفتند با نصاب آموزشی کشور آموزش داده خواهد شد.
او گفت که پس از این به هیچ کس اجازه داده نخواهد شد تا درخاک افغانستان برنامه های آموزشی یک کشور دیگر را عملی کند.
کبیرا حقمل مسئول روابط عامه وزارت معارف درزمینه گفت: قبلاً دربعضی مناطق کودکان بخاطر فراگیری علوم به آن طرف سرحد میرفتند اما دراین اواخر هیچ مکتب و متعلم افغان را سراغ ندارم که برای فراگیری به آن طرف سرحد بروند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا