سیاست

سناتورامریکایی جان مکین : اوباما اشتباه زیادی داشته است

کابل باختر/ 27/ جوزا
جان مکین سناتور جمهوریخواه ایالات متحده امریکا گفته است که بارک اوباما رییس جمهورایالات متحده امریکا درحالت انجام تکرار اشتباه عراق درافغانستان است.
به گزارش آژانس باختر ، این اظهارات سناتور جمهوریخواه امریکا درحال مطرح میگردد که بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا درماه می سالجاری میلادی جدول زمانی خروج تدریجی آخرین سربازان آن کشور را از افغانستان اعلام کرد و این تصمیم با برخی از انتقادات درداخل امریکا مواجه شد .
جان مکین نامزد پیشین ریاست جمهوری امریکا تاکید کرده است، اوباما رییس جمهور امریکا که زمانی  جنگ عراق را جنگ بی مفهوم خوانده بود اینکه میگوید واضح است که حکومت بغداد به مساعدت های بیشتری امریکا برای مبارزه با شورشیان ، الهام گرفته از شبکه القاعده ، نیاز دارد که میتواند منافع امنیتی امریکا را با تهدید مواجه سازند.
جان مکین سناتور جمهوریخواه که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 میلادی با رییس جمهور اوباما رقابت کرد و یکی از منتقدان سیاست خارجی وی به شمار میرود از سیاست های اخیر اوباما درقبال افغانستان انتقاد کرده است.
وی با اشاره به مشکلاتی که دراین اواخر دامن گیر عراق شده گفته است که امکان جلوگیری ازمشکلات اخیر درعراق وجود داشت .
درهمین حال آژانس خبری اسوشیتیدپرس ازقول جان مکین سناتور جمهوریخواه امریکا مینویسد که گفته است میشد از همه این مشکلات درعراق جلوگیری کرد.
اسوشیتیدپرس نوشته است ، اما اینکه حدود سه هفته بعدازآن به طور ناگهانی تردیدی درمورد تلاش های بارک اوباما برای ختم جنگ های عراق و افغانستان بوجود آمده است . وی این دو جنگ را از رییس جمهور قبلی امریکا به میراث برده است.
دوسال بعداز خروج عساکر امریکایی از عراق پیشرفت سریع تندروان افراطی  بسوی شهر بغداد احتمال عملیات نظامی جدید امریکا را درآن کشور افزایش داده است هرج و مرج درعراق سوالاتی را درمورد این برنامه رییس جمهور امریکا بوجود آورده است که میخواهد تعداد کم سربازان امریکایی را بعداز سال 2014 میلادی در افغانستان نگهدارد.
بارک اوباما برای نهایی ساختن توافقنامه امنیتی و دفاعی با افغانستان خیلی تلاش کرده است که بعداز ختم عملیات رزمی درپایان سالجاری میلادی به نیروهای امریکایی اجازۀ باقی ماندن را در افغانستان میدهد .
یک بخش از هدف اداره اوباما درتلاش جلوگیری از تکرار بحران درعراق و دادن وقت و فرصت بیشتر برای تقویت نیروهای امنیتی افغانستان است.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا