سیاست

رییس ستره محکمه گزارش سفرش به فلیپین را در شورای عالی ارایه کرد

کابل باختر 13 میزان
شورای عالی ستره محکمه تحت ریاست قانونپوه سید یوسف حلیم رییس  ستره محکمه امروز تشکیل جلسه داد و روی موضوعات شامل اجنداء رسید گی به عمل آورد .
به اساس معلومات ریاست نشرات ستره محکمه به آژانس باختر: شورا نخست پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید به روح مرحوم  قضاوتپوه نورالله غضنفر سابق مستشار دیوان جزای عمومی ستره محکمه که اخیراً داعی اجل را لبیک گفته است اتحاف ادعیه نمود و ضمن یاد آوری از تلاشهای وی در راستای ایفای درست رسالت قضایی حین تصدی وظایف مربوط ، به مرحومی از بار گاه ایزد متعال بهشت برین و به خانواده و بازماند گانش صبر جمیل مسئلت کرد .
بعداً رییس  ستره محکمه گزارش سفرش به کشور فلیپین را که بنابر دعوت رسمی بانک انکشاف  آسیایی به منظور اشتراک  در سومین سمپوزیم قضات  آسیا پیرامون محیط زیست صورت گرفته بود، ارائه کرد و افزود که درین نشست قاضی القضات ها، روسای ستره محکمه و برخی ازحقوق دانان و متخصصین از کشور های مختلف جهان اشتراک کردند و روی ابعاد حقوقی و قانونی حمایت از محیط زیست  وبرنامه هایی که بتواند خطرات و آسیب پذیری های محیط زیست را ازلحاظ گرمایش و آلود گی هوا ازمیان بردارد وبا تغییر اقلیم فضای  سالم و بهتر زند گی را فراهم نماید ، بحث و تبادل نظر نمودند، درین بحث ها نماینده های اشتراک کننده تجارب و حمایت های قانونی کشور های شانرا در ساحه حفظ محیط زیست مطرح نمودند و درمجموع خواستارهماهنگی جهانی بخاطر  تطبیق تعهدات و کنوانسیونهای بین المللی درزمینه به ویژه از طریق ایجاد محاکم رسید گی به جرایم محیط زیستی و همچنان طرح و تدوین پلانها و استراتیژی ها در مبارزه با جرایم محیط زیستی گردیدند .
بانک انکشاف آسیایی که میزبانی این نشست را به عهده داشت، وعده کرد که افغانستان را درراستای ایفای نقش درساحه ایجاد نهاد های عدلی و قضایی محیط زیست و نیز آموزشهای مسلکی به منسوبان این نهاد ها همکاری خواهد کرد .
متعاقباً اظهارات یکتن از قضات محاکم حوزوی شهرکابل  که به مظنونیت اخذ رشوه دستگیر گردیده است، استماع و به منظور بررسی وانجام تحقیقات لازم قانونی انفصال موقت وی تصویب و به دارالانشاء هدایت داده شد تا متکی به حکم ماده 91 قانون تشکیل و صلاحیت قوه قضائیه پیشنهاد عزل موقت وی را به مقام عالی ریاست جمهوری  تقدیم نماید .
شورای عالی همچنان با رعایت حکم ماده سیصد ویکم قانون اجراات جزایی ، برخی ازدوسیه های جزایی فرجامی دیوانهای ستره محکمه را  مورد رسید گی قرار داده و درمورد آنها بعداز تدقیق و ارزیابی همه جا نبه تصامیم مقتضی قانونی اتخاذ کرد .
درجلسه همچنان رسیدگی بر سه تقاضای تجدید نظر و پانزده درخواست تبدیلی محکمه درقضایای جزایی ومدنی نیز جزء اجندا بود که در هر مورد تصامیم لازم اتخاذ گردید . 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا