سیاست

بیانیه پانزده روزه رادیویي حامد کرزی رئیس جمهوري اسلامي افغانستان

كابل/27/ثور/باختر

بسم الله الرحمن الرحیم

هموطنان عزیز ، خواهران و برادران گرامی !

اسلام علیکم و رحمت الله و برکاته!

در دو سه سال اخیر در کشور عزیز ما از هفته اخیر ماه ثور به حیث هفته کتاب و کتاب خوانی تجلیل بعمل می آید و ما اکنون درجریان همین هفته قرار داریم.  هموطنان عزیز!

بدون شک اساس و بنیاد تمدن بشری و پیشرفت درتمام عرصه های علوم وفنون، درکتاب ومطالعه استوار است . از کسب معلومات عادی به درد بخور در زنده گی  روزمره گرفته تا آگاهی درمسایل نهایت مهم و مبرم علمی مسلکی و فنی همه وهمه از راه مطالعه و خواندن کتاب روزنامه ، مجله و انواع  مطبوعات میسر می شود .

برادران! در جهان امروز ، آنانی که بهره مند از نعمت سواد هستند ،مطابق به خواست زمان برای پیشبرد زنده گی خود ، نیاز به مطالعه وخواندن دارند وکسانی که به کسب علوم ودانش های امروز مشغول هستند ، خصوصاً برای جوانان ونوجوانان که تعلیم و تحصیل می کنند ، مطالعه کتاب ومواد معلوماتی اساس ارتقای شان حساب میگردد . خصوصـاً اساس  ارتقای فکری وعلمی شان .

خواهران و برادران گرامی !

شوق مطالعه و علاقه به خواندن کتاب،مجله وروزنامه را در فرزندان خود بایستی از دوران طفولیت تشویق و ترغیب کنیم. لله الحمد، دراین اواخر درکشور ما با گسترش چاپ آثار علمی و فرهنگی برای اطفال نیز کتاب های ذوقی وحکایت های تصویر دار به زبان های خود ما چاپ شده است. ناشران ونهادهای تقویت فرهنگ به چاپ کتاب های اطفال می پردازند .

هریک ما باید طفل خود را علاوه برکتاب های مکتب برای مطالعه اضافی نیز تشویق نمایيم تا روحیه خواندن و مطالعه شان بیشتر  تقویه گردد وبدین ترتیب از طفولیت بامطالعه وخواندن عادت بگیرند .

هموطنان گرامی ! جای شکران است که نسبت به سال های گذشته در شمارآن عده برادران وخواهران هموطن ما که نوشته و خوانده میتوانند، افزایش قابل ملاحظه رونما شده است . ولی با آنهم شمار هموطنان که نوشتن وخواندن را فرا  نگرفته اند ، نیز کم نیست، بلکه متاسفانه زیاد است . من از افراد با سواد هر خانواده تمنا دارم ، آرزو می کنم که اعضای دیگر خانواده شانرا اگر زمینه برای  فراگیری آموزش ندارند ، خصوصاً اطفال و نوجوانان هرخانه را نوشتن وخواندن یاد بدهند تا آنها قادر به خواندن و مطالعه شوند که مشکل روزمره زنده گی شانرا خود بتوانند حل نمایند .

وزارت اطلاعات و فرهنگ، نهادهای فرهنگی و ناشران عزیز وطن مکلفیت ملی دارند که غرض ارتقای سطح معلوماتی و فرهنگی مردم ما خصوصاً اطفال و نوجوانان کشور کتاب و آثار معلوماتی چاپ کنند تا سطح علمی وفرهنگی و معلومات مردم ما روز تا روز ارتقاي بهتر کند و فرهنگ کتاب دوستی و کتاب خوانی رونق بیشتر یابد، انشاالله.

تا صحبت آینده خداوند نگهدار تان باد ، شاد و آباد باشید ، خصوصاً جوانان عزیز و اطفال عزیز وطن، کتاب خواندن و مطالعه را فراموش نکنید، بلکه زیادتر کنید، کمتر پیش تلویزیون بنشینيد، زیاد تر پیش کتاب، مجله و روزنامه و هر چیز دیگری که خواندنی است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا