اخبارجهان

ارمنستان خواستار استقرار نظامیان روسیه در مرز آن کشور با آذربایجان شد

ایروان/فرانس پرس/۹ اسد/باختر

نیکول پاشینیان، صدر اعظم ارمنستان خواستار استقرار نیروهای نظامی روسیه در مرز با آذربایجان شد تا به گفتهٔ او از تشدید بیشتر درگیری‌های جدید جلوگیری شود.

پاشینیان روز پنجشنبه در جلسۀ کابینه گفت که می‌خواهد از مسکو کمک بیشتری بخواهد. او افزود: “به نظر من منطقی است كه مساله استقرار پایگاه‌های گارد مرزی روسیه در امتداد مرزهای ارمنستان – آذربایجان مورد بررسی قرار گیرد.”

سال گذشته جنگ در قره‌باغ که به تاریخ ۲۷ سپتمبر آغاز شد، پس از شش هفته به تاریخ ۱۰ نومبر به میانجی‌گری روسیه پایان یافت. درجریان این درگیری‌ها بیش از ۶۵۰۰ نفر به شمول غیرنظامیان کشته شدند.

 پاشینیان گفت این اقدام به دو کشور فرصت آنرا خواهد داد تا بدون کدام درگیری نظامی نقاط مرزی خود را تعیین و مشخص کنند. او گفت:”ما در حال برنامه ریزی و بحث در مورد موضوع با همکاران روسی خود استیم.”

تنش ها بر سر مرز مشترک ارمنستان-آذربایجان در ماه های اخیر در حال افزایش است. در تازه ترین مورد درگیری مرزی که روز چهارشنبه گذشته به وقوع پیوست، سه نظامی ارمنستانی کشته شدند.

پس از جنگ سال گذشته، ارمنستان نیروهای آذربایجانی را به تخطی‌های مرزی و تصرف قسمت‌هایی از خاک ارمنستان متهم کرده است و گفته است که حدود ۶۰۰ سرباز آذربایجانی در خاک ارمنستان مستقر شده اند؛ اتهامی که آذربایجان همواره آنرا رد کرده است.

 پسکوف گفت که روسیه تلاش دارد تا تنش های جدید بین ارمنستان و آذربایجان را کاهش دهد.او گفت: “برای حصول اطمینان از اجرای کامل توافق نامه‌های دوجانبه تلاش ادامه دارد.”

مسکو، که یک پایگاه نظامی در ارمنستان نیز دارد، برای نظارت بر آتش بس میان آذربایجان و ارمنستان، حدود ۲۰۰۰ نیروی خود را در قره‌باغ مستقر کرده است.

روسیه پیشنهاد کرده است که برای حل اختلافات مرزی و مشخص کردن مرزها، با هر دو طرف همکاری خواهد کرد.امریکا و فرانسه نیز از آذربایجان خواسته اند که نیروهای خود را عقب بکشد.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا