فرهنگ

نمایشگاه آثار گنجینه افغانستان در موزیم ایالت هونان جمهوری مردم چین افتتاح شد

کابل 23 جدی باختر
نمایشگاه آثار گنجینه های افغانستان روز گذشته  در موزیم ایالت هونان جمهوری مردم چین گشایش یافت .
این آثار اکثراً از طلا ساخته شده است در سال 1978 میلادی از طلا تپه شبرغان به دست آمد و تا حال در چندین کشور آسیایی و اروپایی به نمایش گذاشته شده است .
به گزارش آژانس باختر، در این نمایشگاه که ۲۳۱ اثر گنجینه افغانستان برای سه ماه در موزیم  هونان شهر چانگشا جمهوری مردم چین به نمایش گذاشته خواهد شد.
در مراسم  افتتاح هونان دو ون شیاومینگ رییس عمومی انجمن موزیم های ایالت افغانستان را مهد تمدن ها عنوان کرد و نقش این کشور را در توسعه فرهنگی میان کشور های منطقه موثر ارزیابی کرد.
سپس چن شوی لیانگ معاون موزیم هونان صحبت کرد و از  از علاقه مندی مردم چین به ویژه مردم ایالت هونان یاد  کرد وبرگزاری همچو نمایشگاه ها را در توسعه روابط فرهنگی میان هر دو کشور دوست و همسایه موثر دانست.
سپس  محمدفهیم  رحیمی رییس موزیم ملی افغانستان برگزاری نمایشگاه گنجینه  افغانستان در جمهوری مردم چین را در توسعه روابط مردم با مردم و حکومت با حکومت مهم دانست و نقش آنرا در تحکیم روابط فرهنگی برجسته توصیف کرد و افزود که  افغانستان دارای آثار غنی می باشد که یک گوشه آن در اینجا به نمایش گذاشته شده است ،  این آثار بیانگر بخش از هویت فرهنگی، تاریخی و تمدن درخشان افغانستان میباشد.
رحیمی در مورد اهمیت تاریخی و موقعیت جغرافیایی افغانستان که نقطه تقاطع مدنیت ها بوده صحبت کرد  و روابط فرهنگی افغانستان و چین را با اهمیت خواند.
در اخیر نمایشگاه گنجینه باختر با قطع نوار از سوی رییس انجمن موزیم های ایالت هونان و رییس موزیم ملی افغانستان و هیئت افغانی افتتاح شد.
قابل یاد آوریست که تا حال در پنج موزیم چین آثار افغانستان به نمایش گذاشته شده است و بیش از یک میلیون بازدید کننده داشته است.
هیئت افغانی در این سفر را  محمد فهیم رحیمی رییس موزیم ملی افغانستان رییس هیئت، دلاور نذیرزوی مشاور ارشد  حقوقی وزارت اطلاعات فرهنگ، محمد شفیق احمدزی آمر اجرائیه وزارت و یحیی محسنی مسوول بخش فرهنگی اروپا، آمریکا و یونیسکو وزارت امور خارجه به عنوان اعضا تشکیل میدهند. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا