سیاست

محمداشرف غنی رئیس‌جمهور: حکومت از تلفات ملکی در بمباردمان هوایی اخیر در دشت ارچی، معذرت می‌خواهد

کابل26 ثور باختر
محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز با شماری از بزرگان، علمای دینی و خانواده‌های قربانیان افراد ملکی روی‌داد اخیر دشت ارچی ولایت کندز طی دیداری، غمشریکی کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در آغاز فرید احمد کاکړ، مولوی نصرالله اخندزاده، شیخ ممتازالله آغا، محمد ظریف، حمید کاکړ، حاجی بسم الله، مولوی عبدالبصیر، ملااختر محمد و عبدالودود به نمایندگی از دیگران صحبت کردند و ضمن تشکر از غمشریکی رئیس‌جمهور، گفتند که ما حامیان صلح هستیم و همواره حملات بالای افراد ملکی، اماکن مقدسه و تأسیسات را تقبیح  کرده‌ایم.
آنان در رابطه به بمباردمان هوایی بالای دارالعلوم هاشمیه در ولسوالی دشت ارچی که در اثر آن افراد ملکی، اطفال و متعلمین شهید و زخمی گردیدند، معلومات داده، افزودند که به منظور جلوگیری از تکرار همچون رویدادها، به‌خاطر تحقق عدالت و غمشریکی با خانواده‌های قربانیان، با عاملین آن برخورد قانونی صورت گیرد.
رئیس‌جمهور پس از استماع خواست‌ها و پیشنهاد های  آنان، با اینکه یکبار دیگر به بزرگان کندز و خانواده‌های قربانیان ابراز تسلیت و غمشریکی نمود، از صبر، باور و اقدام آنان پس از وقوع رویداد که از فاجعۀ دیگر جلوگیری کردند، تشکر نمود.
وی افزود: در آن شبی که من به عیادت کودکان زخمی شدۀ این رویداد به شفاخانه رفتم، در همان شب به وزیر دفاع ملی به‌خاطر دقت بیشتر در عملیات های هوایی و جلوگیری از رویدادهای مشابه، هدایت دادم.
رئیس‌جمهور کشور گفت که حکومت افغانستان به‌خاطر وقوع این رویداد معذرت می‌خواهد، زیرا تفاوت میان فتنه‌گران و حکومت قانونی همین است که حکومت قانونی از اشتباهاتی که در حق ملت صورت گرفته، معذرت می‌خواهد.
رئیس‌جمهور غنی یکبار دیگر به تأمین صلح و تقویت نظام تاکید کرد و نقش مردم را در این عرصه‌ها مهم خواند و از علما خواست که در راستای جلوگیری از فتنه‌ها و دسیسه‌های جاری در کشور، همکاری کنند. وی تاکید کرد که طریقۀ فتنه‌گران و خوارج با توجه به‌اساسات اسلامی، قابل قبول نیست.
رئیس‌جمهور به مسئولین مربوطه هدایت‌داد که به قربانیان ملکی رویدادهای متذکره رسیدگی بیشتر صورت گیرد. وی افزود که حکومت برعلاوۀ جبران خسارات وارد شده به مدرسه متذکره، منار یادبود به نام شهدا و مسجد جامع برای مردم آسیب دیدۀ منطقه، اعمار می‌کند.
محمداشرف غنی گفت که اگر طالبان فکر می‌کنند در میان مردم ریشه دارند، پس در روند انتخابات سهیم شوند و از جنگ، کشتار هموطنان ما و ویرانی کشور دست بردارند.
وی افزود که جنگ اصول دارد، اما طالبان به هیچگونه اصولی پابند نیستند و حتی بالای مساجد، مردم عام، زنان، اطفال و اماکن عام‌المنفعه، حملات را انجام می‌دهند. نالان 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا