سیاست

هئیت پارلمانی پاکستان درکابل

کابل باختر/ 29/ قوس
یازدهمین نشست پارلمانی میان افغانستان و پاکستان درکابل برگزار شد.
نماینده گان هردوطرف دراین نشست برگسترش روابط وحل اختلافات میان دوکشور تاکید کردند .
یازدهمین نشت پارلمانی که به نام نشست اعضای گروه دوستی یاد میشود درحالی درکابل برگزار شد که هردو کشور ازثبات وهمکاری باهم حرف میزنندمگر درواقع صلح درافغانستان تامین نشده بل اوضاع امنیتی فراتر از افغانستان درمنطقه نیز دچار دگرگونی های است وروند حوادث تروریستی دامنه خود را از افغانستان پهن ترساخته و کشورهمسایه پاکستان تقریبأ هرروزشاهد این گونه واقعات است . ایران نیز دلهره از گسترش چنین حوادث به سمت خود دارد بخصوص آنکه، جنگجویان بلوچ چندبار از خاک پاکستان ایران را هدف قرار دادند، دورتر از افغانستان و پاکستان، عراق نیز دچار حوادث خونین تروریستی است و القاعده که زمانی در افغانستان پایگاه داشت امروز در سوریه قدرت نمایی میکند حرف های وجود دارد که شماری از طالبان پاکستانی نیز درکنار القاعده درسوریه حضور دارند همچنان هند نیز با تهدید روز افزون وقایع تروریستی مواجه است و فعالیت های تندروان اسلامی درجمهوریت های آسیا میانه نیز نگرانی های خود را دارد .
همه این وقایع به بستر سازی فعالیت های مذهبی درپاکستان برمیگردد مدارس دینی درپاکستان که چند دهه قبل بخاطر کشاندن جوانان به جهاد افغانستان و جنگ کشمیر شکل سیاسی و نظامی را به خود گرفت اکنون به یک معضله جدی امنیتی درسطح منطقه تبارز کرده که کنترول آن ظاهرأ ازدست نظامیان پاکستانی نیز بیرون شده است .
ادامه چنین یک وضعیت تنها بی باوری را درمناسبات افغانستان و پاکستان سبب شد بل حضور بنیاد گرایان آموزش یافته در مدارس پاکستان مشکل را درهند نیز جدی ساخت وضعیت اقلیت های مذهبی و قومی را درپاکستان با خطر مواجه نمود و اکنون پای آنها در سوریه نیز دیده شده ضمناً پاره از وقایع تروریستی دراروپا و امریکا به حلقه های مذهبی افراطی در پاکستان نسبت داده میشود .
دروجود چنین وضعیت اعضای پارلمان های افغانستان و پاکستان نشست دیگر شان را برپا نمودند که هدف آن تامین امنیت درافغانستان ومنطقه است .
آقتاب احمد شیر پاوه وزیر داخله پیشین پاکستان ، یکتن از رهبران حزب مردم آنکشور و فعال سیاسی ریاست هیئت پارلمانی کشورش را درنشست کابل به عهده داشت او برگزاری چنین نشست هارا درنزدیکی مردمان و حکومت های دوکشور موثر خواند و امنیت افغانستان را ضامن امنیت پاکستان دانست .
شیرپاوه همچنان گفت که فرصت های زیادی موجوداست تا هردو کشور برای نزدیکی یکدیگر گام بردارند او پارلمان ها را محور خوب برای گسترش این گونه روابط خواندو گفت اعضای پارلمان هردو کشور میتوانند فشار لازم را برحکومت های شان وارد سازند تا اختلافات حل گردد.
گفته های این سیاستمدارپاکستانی درحالی بیان میشود که افغانستان و پاکستان روابط پرخم و پیچ سیاسی را تجربه کرده اند علت این بوده که کابل همیشه به پاکستان به عنوان پناهگاه و محل مصئون مخالفان مسلح خودنگاه کرده است  و اکثری وقایع تروریستی که درافغانستان اتفاق افتاده ریشه در پاکستان داشته است با آنکه برای حل اختلافات و اعاده ثبات درافغانستان و منطقه مقامات دوکشور تاکنون بارها با هم دیدار های داشته اند مگر نتیجه آن مطلوب نبوده است زیرا باورها به این است که در پاکستان سیاست خارجی ازدو زاویه متفاوت اداره میشود که یکی آن دید سیاسیون است و دیگر دید استخبارات و نظامیان پاکستانی. مشکل دراین است که نظر واراده سیاسیون از فلتر اندیشه و دیدگاه نظامیان عبور میکند و نظامیان در طول حیات و تاریخچه سیاسی پاکستان همیشه محور قدرت بوده اند و سیاسیون در آخر گپ در حاشیه قرارگرفته اند مقامات پاکستان درگذشته به پاگریزی از واقعیتها و عدم صداقت درتعهد وحل مشکلات متهم اند دورنمودن ورفع چنین اتهامات به همکاری خالصانه و صادقانه سیاسیون و فعالان جامعه مدنی پاکستان نیاز دارد .
هیئت پارلمانی پاکستان که در آن چهره های مطرح سیاسی آنکشور حضور داشتند از نفوذ و تاثیرپذیری خوب درحلقه های سیاسی پاکستان برخوردار اند آنها میتوانند به عنوان پل ارتباط بین مردم و دولتمردان کشور باشند بدون شک که مردم پاکستان از ادامه سیاست دوپهلو درکشورشان خسته اند ووقایع یکی دوسال اخیر تروریستی در آنکشور مصایب و مشکلات را که دامنگیر مردم افغانستان بوده برای آنها قابل درک ساخته است .
آنها حالا هم چون مردم افغانستان میدانندکه انتحار چیست ، ترور چیست و بنیاد گرایی مذهبی و برتری جویی چه مصایب را ببارمیاورد.
اعضای پارلمان و فعالان جامعه مدنی میتوانند در انعکاس چنین رنج به نظامیان و دولتمردان پاکستان پیشگام باشند .
درایت و اراده محکم پارلمان ها ، جامعه مدنی ، فعالان حقوق بشر ، ناراضیان جنگ درگذشته نشان داده که آنها در تغییرات و تحولات مثبت نقش بازی کرده اند و باعث رویکرد مثبت در سیاست ها شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا