اقتصاد

هفت مرکز پرورش سمارق برای زنان در بلخ ایجاد شد

کابل باختر 17 سرطان
زنان زراعت پیشه در بلخ مدعی اند که از ایجاد مراکز پرورش سمارق سودی خوبی به دست آورده اند .
آنان می گویند که این مراکز تولید و پرورش سمارق از سوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری هفت ماه قبل در ولسوالی نهر شاهی بلخ ایجاد شده است .
زهرا باشنده‌ منطقه نوآباد کمپ سخی ولسوالی نهرشاهی ولایت بلخ به آژانس باختر گفت که  در حال حاضر یک کیلو سمارق را ۳۰۰ افغانی در بازارهای مزارشریف می‌فروشد.
به گفته وی در یک ماه، بالاتر از ۲۰۰ کیلو سمارق تازه را از مرکز پرورش سمارق که وزارت زراعت برای او ایجاد کرده است، به دست می‌آورَد. او می‌گوید:‌ «من از این طریق، درآمد خوبی دارم.
از سویی هم معصومه باشنده قریه فقیرآباد ولسوالی نهرشاهی ولایت بلخ نیز که برایش یک مرکز پرورش سمارق از سوی وزارت زراعت ساخته شده است، می‌گوید تا اکنون نزدیک به ۱۰۰ کیلوگرام سمارق را در بازارهای مزارشریف و شماری از نمایشگاه ها فروخته است و پول مناسبی به دست آورده است.
معصومه با تمجید و تشکر از فعالیت‌های وزارت زراعت برای زنان بر ادامه و گسترش این نوع برنامه‌ها از سوی جامعه‌ جهانی و حکومت افغانستان برای زنان که در روستاها زندگی دارند تأکید می‌کند.
باید خاطر نشان کرد که وزارت زراعت از طریق برنامه‌ ملی باغداری و مالداری‌، تمامی وسایل پروسس و تولید سمارق را برای این زنان به صورت امتحانی توزیع کرده است که نتیجه خیلی عالی نیز داده است.
قرار است در سال‌های آینده زنان بیش‌تری تحت پوشش این برنامه قرار داده شوند.
نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا