سیاست

جلسۀ شورای عالی توسعه شهری تحت ریاست رئیس جمهور غنی دایر گردید

کابل باختر 16 سنبله
جلسۀ شورای عالی توسعه شهری امروز تحت ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی تدویر یافت.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این جلسه که در ارگ انجام شد، طرح انکشافی شاروالی قلعه نو بادغیس، طرح انکشافی شاروالی مهترلام لغمان، طرزالعمل مدیریتی پروژه های ساختمانی عامه و دولتی و طرح استفاده از ازدیاد ارزش زمین جهت تمویل برنامه های انکشافی، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
ابتدا عبدالقدیر کامران شاروال قلعۀ نو بادغیس، طرح انکشافی شاروالی  متذکره را به جلسه ارائه کرد و در رابطه به دستآوردها و چالش‌های شاروالی قلعه نو صحبت نمود و پیشنهادات خود را ارائه کرد.
وی گفت که تنظیم رتب و معاشات، صنف بندی اصناف، شریک سازی سکتور خصوصی در برنامه های شاروالی، سروی مکان‌های رهایشی و مراکز تجارتی برای جذب عواید، نظارت جدی از بخش عواید، افزایش ۶۰ درصدی عواید، ایجاد صندوق شکایات، ارتقای ظرفیت کارمندان، اختصاص بودجه برای ورزش و جوانان، اسفالت سرک ها و احداث کانال ها و اختصاص یک مارکیت خاص برای زنان (دارای بیشتر از ۱۰۰ دکان) از دستآوردهای شاروالی قلعه نو می باشد. 
کامران، همکاری ضعیف پولیس با شاروالی قلعۀ نو بادغیس، ساخت خانه های خودسر و کمبود زمین دولتی را از جمله چالش ها خواند و پیشنهاد نمود تا در زمینه خریداری زمین بخاطر اعمار شهرک ها برای معلمین، فامیل های شهدا و ایجاد پارک های صنعتی توجه شود.
در این جلسه سید سعادت منصور نادری وزیر امور شهرسازی، در رابطه به آب آشامیدنی صحی در قلعه نو صحبت کرد و همچنان پیشنهاد نمود تا یک ارزیابی در ختم سال از تمام شاروالی ها صورت گیرد و شاروالی‌های که در کارکردهای شان موفق بوده اند، مورد تشویق قرار گیرند.
سپس مصطفی مستور سرپرست وزارت اقتصاد، حمیدالله طهماسی سرپرست وزارت ترانسپورت و جواد پیکار رئیس ادارۀ اراضی، دیدگاه های شان را در این خصوص مطرح نمودند.
داکتر محمدهمایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور زیربناها گفت که با تمدید برق به ولایت بادغیس، فرصت های خوب انکشافی در عرصه های مختلف در آن ولایت فراهم می گردد.
رئیس جمهور غنی طی صحبتی ضمن تشکری از فعالیت های شاروالی قلعه نو بادغیس گفت که یک هیات به بادغیس اعزام شود تا پلان های آیندۀ انکشافی شهر قلعه نو را مورد ارزیابی قرار دهد. وی افزود که باید روی توسعۀ سرک ها در این شهر، کارهای بیشتری صورت گیرد.
رئیس جمهور ایجاد مارکیت برای زنان در شهر قلعه نو را یک اقدام خوب دانسته، گفت که بخاطر تشویق بیشتر شاروالی قلعه نو، بودجه در نظر گرفته شود و نقاطی که ظرفیت انکشاف بیشتر را دارند، مورد ارزیابی قرار گیرد.
بعداً طرح انکشافی شاروالی مهترلام لغمان از سوی نظیف الله الکوزی شاروال مهترلام به جلسه ارائه شد. وی در رابطه به دستآوردهای شاروالی مذکور در زمینه های حکومتداری خوب، عواید، مدیریت مالی، ارائه خدمات، جلوگیری از غصب زمین، شفافیت، عصری سازی سیستم کنترول و نظارت و سهم شهروندان در تصمیم گیری های شاروالی مذکور معلومات داد.
وی نبود کانالیزاسیون در شهر مهترلام، عدم موجودیت سیستم آب صحی آشامیدنی، نبود بودجه بخاطر تطبیق پروژه های زیربنایی و کمبود وسایط نقلیه را از جملۀ چالش ها فراراه شاروالی مهترلام دانست و پیشنهاد کرد تا از غصب زمین جلوگیری صورت گیرد و بخاطر بهبود خدمات شهری و تطبیق  پروژه های بزرگ زیربنایی، بودجه در نظر گرفته شود.
سید سعادت منصور نادری وزیر امور شهرسازی گفت که در ولایت لغمان زراعت منظم شهری یک دستآورد است که می توانیم از این الگو در ولایات دیگر استفاده نماییم.
انجنیر یلانی رئیس عمومی شرکت آبرسانی گفت که سروی و دیزاین بخاطر ایجاد سیستم آبرسانی در شهر مهترلام انجام شده است، منابع مالی آن موجود بوده و در زمینه اقدام می شود.
رئیس جمهور غنی از فعالیت های شاروالی مهترلام لغمان تشکری کرده گفت: نوآوری های که در شهر مهترلام صورت گرفته، در ولایات دیگر نیز انجام شود. وی تثبیت آدرس ها در شهرها را مهم دانست و همچنان تاکید کرد که ساحات پلانی شهرها مشخص شود.
رئیس جمهور گفت: شاروالی های که در زمینه جلوگیری از غصب زمین تلاش می کنند و آن را به دولت برمی گردانند، وزارت مالیه برای شان بودجه تشویقی در نظر خواهد گرفت.
متعاقباً، طرزالعمل مدیریتی پروژه های ساختمانی عامه و دولتی توسط سید نسیم خلیق رئیس نظارت و مراقبت وزارت شهرسازی و مسکن به جلسه ارائه گردید.
وی گفت که این طرزالعمل مطابق مادۀ ۱۳ مقرره تنظیم اجراات و فعالیت های وزارت شهرسازی و مسکن، در ۴ فصل و ۱۳ ماده تنظیم گردیده است.
خلیق خاطرنشان کرد که هدف این طرزالعمل، ایجاد هماهنگی و فراهم آوری تسهیلات بین ادارات ذیربط بخاطر تسریع تطبیق پروژه های ساختمانی عامه دولتی، تامین اصل شفافیت، موثریت پروژه های ساختمانی عامه دولتی و ایجاد سیستم مدیریت معیاری پروژه های ساختمانی عامه دولتی مطابق ستندردهای ملی و بین المللی می باشد.
داکتر محمدهمایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور زیربناها در این خصوص گفت: باید در پلان های شهری بخاطر مصرف انرژی، ستندردهای داشته باشیم و در زمینه حفظ و مراقبت تاسیسات، توجه نمائیم.
مصطفی مستور گفت که تحلیل اقتصادی از پروژه ها مهم است تا پروژه ها بدون سکتگی و مشکل در زمان معینه آن، مورد تطبیق قرار گیرند.
امان الله غالب رئیس دافغانستان برشنا شرکت گفت که ما باید یک رهنمود حفظ و مراقبت داشته باشیم تا از آن، همۀ ما استفاده کنیم.
رئیس جمهور کشور، ضمن تشکری از وزارت شهرسازی و مسکن، گفت: هدف اساسی این است که یک برنامه منظم ساختمانی در زیربناهای دولت داشته باشیم تا زیربناها به صورت منسجم ایجاد شوند. وی افزود که تحلیل واضح از انکشاف شهرها داشته باشیم، تا رشد و انکشاف مراکز آینده تشخیص داده شود.
رئیس جمهور غنی گفت که وزارت شهرسازی از تصدی های خود استفادۀ اعظمی کند و ستندردها را رعایت نماید. وی تصریح کرد که املاک دولتی باید در سراسر کشور واضح شود تا یک دیتابیس جامع در این خصوص داشته باشیم.
پس از آن، عبدالله حبیب‌زی سرپرست شاروالی کابل، طرح استفاده از ازدیاد ارزش زمین جهت تمویل برنامه های انکشافی را به جلسه ارائه کرد.
وی سپردن کار به اهل آن، کاهش فساد اداری، تکمیل پروسه های اصلاحات در جمع آوری عواید، تعدیل قوانین در قسمت جمع‌آوری عواید، تصویب قیمت های پیشنهادی ملکیت های شهر کابل و همکاری جدی پولیس را از جملۀ شرایط مهم رشد عواید عنوان کرد.
سرپرست شاروالی کابل گفت که بدست آوردن منابع مالی جهت تمویل پروژه های انکشافی، بهسازی و خدمات می تواند باعث انکشاف ساحات غیرپلانی و احداث تمام زیربناها، بهبود دسترسی، افزایش ارزش زمین، بهبود کیفیت زندگی، رقابت اقتصادی و رشد شهری و همچنان کاهش خطرات و خسارات زیست محیطی شود.
وزیر انکشاف دهات در این خصوص گفت که ما باید در کنار جذب عواید، به خدمات هم توجه کنیم.
مصطفی مستور گفت که یکی از منابع برای شاروالی، شهرک های می باشند که ویزه نشده اند. وی افزود که شهرک های غیرپلانی می تواند جزء عواید باشد.
رئیس جمهور غنی در این زمینه گفت که شاروالی کابل می تواند با بانک ها صحبت کند تا با دریافت قرضه، پلان های خویش را عملی سازد.
رئیس جمهور افزود که هدف اصلی ما توجه به بهبود زندگی مردم است که چگونه برای آنان خانه های قابل استطاعت را فراهم کنیم. وی بر اهمیت محیط زیست تاکید کرد و گفت که باید برنامه های ما در تضاد با محیط زیست نباشد.
رئیس جمهور غنی در اخیر سخنانش گفت که پلان ها بخاطر عملی نمودن به دقت و بررسی بیشتر، نیاز دارند.# ذبیح علم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا