گزارش ها

طیاره های که به 486 میلون دالر خریداری شد، به 32 هزار دالر فروخته شد

کابل باختر20 میزان
درحالیکه افغانستان به تجهیز وبازسازی نیروهای هوایی خود نیاز جدی دارد حرکت کشور های کمک کننده در این راستا چندان محسوس نیست، با اینهم اخباری وجود دارد که میرساند  نیروهای بین المللی چند فروند هواپیما ترانسپورتی را تخریب وقطعه قطعه  کرده اند .
به گزارش آژانس باختر، از چند روز به این طرف اخباری  وجود دارد که میرساند ارتش امریکا درافغانستان  چند فروند  طیاره ترانسپورتی را که بنام قوای هوایی افغانستان خریداری  شده بود پرزه نموده آن را بالای  جلابان پاکستانی به فروش رسانیده است .
سرمفتش امریکا  که به بازسازی  افغانستان نظارت دارد در گزارش  به پنتاگون شکایت کرده است که چند طیاره ترانسپورتی که بعد از ترمیم به قوای هوایی افغانستان داده شده بود  صد ها  ملیون دالر برای خرید آن پرداخت شده است حالا به حیث آهن پاره تبدیل شده است .
سرمفتش امریکا (سیگار) ادعا کرد امریکا قبلاً برای افغانستان 20  فروند طیاره ترانسپورتی سی 137 ساخت ایتالیا را خریداری  کرد مگر شانزده  فروند  از این طیارات قابل استفاده  نبود مجموع  پول پرداخت شده برای خرید این طیاره ها بالغ به چهارصد وهشتاد وشش ملیون  دالر میشد  درحالیکه  این طیارات به پرزه ها  وآهن  پاره تبدیل شده وآن را  برای پاکستانی ها به 32 هزاردالر  به فروش رسانیده است به این ترتیب  امریکا  در این معامله  یکسره زیان را متقبل شده است .
مقام های  اداره تفتیش امریکا گفته اند که چهار فروند  از این طیاره ها باقی مانده اند  مگر معلوم نیست که سرنوشت آنها چه خواهد شد.
یک مقام  افغان که نمی خواهد از  او نام  گرفته شود میگوید که چند سال  قبل طیاره های میانه باربری  یا ترانسپورتی ساخت ایتالیا  در اختیار قوای هوایی افغانستان  قرار گرفت درهمان ابتدا متخصصین افغان ثابت ساختند که این طیاره ها نه تنها کهنه وفرسوده بل کاملاً از کار افتاده اند واز جمله 20 فروند تنها  یک یک بال  آن قابل  استفاده است روی همین  دلیل بود که جانب  افغانی از تسلیم شدن آن امتناع کرد .
دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی در رابطه به تخریب طیاره های ترانسپورتی درمیدان هوایی کابل به خبرنگارآژانس باختر گفت: بیست بال طیاره ازطرف کشور امریکا  از ایتالیا برای افغانستان خریداری  شده بود .
این طیاره ها که نوع سی 137 میباشد 16 بال آن به افغانستان  آورده شد . زمانیکه وزارت دفاع ملی افغانستان آنرا بررسی  نمود تمام  طیاره ها فرسوده  وکهنه بودند نمی شد از آن استفاده کرد و  آنرا مسترد نمودیم.
گفته می شود چهار بال طیاره از طیاره های  خریداری شده هیچ به افغانستان آورده نشده است .
ما طیاره های فرسوده  شده را تسلیم  نشدیم پس این طیاره ها مال مانیست مربوط به ا مریکا است آنها تصمیم میگیرند که چه میکند .
دولت وزیری در رابطه به امکانات موجود قوای هوایی کشور : فعلاً 26 بال طیاره  نوع 28-c ، 5 بال طیاره 530 –mp  در افغانستان موجود است و3 بال طیاره 130c  نیز برای افغانستان  از سوی کشور امریکا داده شده است ویک بال طیاره دیگر از همین  نوع به زودی برای وزارت دفاع افغانستان داده خواهد شد .
او گفت : ازطیاره های ذکر شده  استفاده خوبی میکنیم ما از دولت امریکا قدردانی  می نمایم.
با آنکه  تخریب طیاره ها 137 c مشکل را متوجه افغانستان نمی سازد مگر یک یک نکته  را واضح میسازد که دید کشور های غربی  در رابطه به تجهیز  نیروهای دفاعی کشور یک دید سطحی است .
ضمناً محاسبه همچو مصارف  به آدرس  مردم افغانستان  نمی تواند منطقی باشد امریکا چهارصد وهشتاد وشش ملیون دالر را برای خرید چند طیاره فرسوده  بنام مردم افغانستان  رقم زد درحالیکه  افغانها برای  یک ساعت هم  از آن استفاده نکردند .
اگر مصرف  چهارصد وهشتادو شش ملیون دالر  این گونه باشد مصرف  ادعا شده  از سوی  سیگار که میگوید امریکا درجریان سیزده سال  گذشته  104 ملیارد دالر دراین کشور به مصرف  رسانیده  درکجا مصرف شده است درحالیکه فقر ، نا امنی وتروریزم همچنان  در افغانستان فعال است .
باید گفت که چندی قبل یک شرکت مشترک ترکی-  امریکایی اضافه از صد ملیون دالر پول  احداث  سرک حلقوی  فاریاب  هرات را نیز  ربودند که تا کنون کسی  موفق به بازگردان این پول  ها  نشده است،  همه اینها  نشان میدهد که حلقه های بزرگ  مافیایی درصدد تخریب  هسته های  بنیادی در افغانستان اند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا