تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری بر نشرات روزنامه های حکومتی در پایتخت

کابل باختر/ 28/ میزان
روزنامه های هیواد،اصلاح وانیس درشماره های امروزشان در کنار نشر اخبار وگزارش های روز ،به چاپ مطالب سیاسی،اجتماعی،ادبی ،فرهنگی وصحی نیز پرداخته اند.
سرمقاله هیواد زیرعنوان دهشت افگنی کار دشمنان اسلام وتلاش های صلح آمیزکار انسانهای با عاطفه است در برگه نخست آن تحریر یافته است ونویسنده آن نگاشته که حملات انتحاری ودهشت افگنی وسایر اعمال فجیع وشنیع کار دشمنان اسلام وتلاش وکوشش زیاد بخاطر آوردن صلح ونیک بختی کار مردم عاشق به دین ،کشور وصلح میباشد.
مطلبی زیرعنوان قانون شکن شما هستید یا وزیر اطلاعات وفرهنگ ؟ دربرگه سوم هیواد به چشم می خورد.
همچنان مطلب دیگری درهمین برگه هیواد  زیرعنوان امید است که بخاطر انتخابات ریاست جمهوری میان کاندیدان همکاری وبرادری تقویه مزید یابد.
سرمقاله اصلاح دربرگه دوم آن زیرعنوان "بی حرمتی به قرآن سزای جهنم دارد"تحریر یافته ونویسنده آن نگاشته است که تاهنوز از عالمان برجسته دینی درهیچ جغرافیای ،کسی پیدا نشده که بگوید انتحار ودهشت افگنی کارمجاز وحلال است و برابر باتعالیم دین مقدس اسلام یعنی اینکه این کاربه هیچ صورت به دستورات دین وتعالیم شریعت برابر نیست ودست زدن به آن عذاب اخروی ومحکومیت در نزد خدای متعال را به بار می آورد.
وخون های به ناحق ریخته شده وقتل انسان های که نه جرمی را مرتکب شده ونه فسادی را موجب شده اند وبه قول قرآن کریم  درحکم کشتن همه انسان هاا ست و ویرانی وتباهی شهرودیار مسلمین و … گناهانی است که به هیچ وجهی نمی تواند عامل ومسبب آن از آتش جهنم والیم عذاب الهی راه نجاتی داشته باشد.
مطلب دیگری زیرعنوان مردم از ریئس جمهوری اسلامی افغانستان خواهان ارتقای ریاست عمومی امنیت ملی به وزارت استند درهمین برگه اصلاح جلب توجه میکند.
سخن انیس دربرگه نخست آن زیر عنوان تعجیل لازم نیست ،وقت اعتماد می آفریند "تحریر گردیده ونویسنده آن نگاشته که قرار بود براساس جدول زمانی کمیسیون مستقل انتخابات دیروز فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری وشورا های ولایتی اعلام گردد، اما مسوولان این کمیسیون گفته اند که بنابر دقت دربررسی اسناد نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ،این موضوع از زمان معین آن الی سه شنبه هفته جاری به تاخیر افتاده است.
به منظور اشتراک درانتخابات ریاست جمهوری سال آینده 27 تن خود را نامزد نموده بودند  که یکتن آنان  قبل به این  نسبت عدم تکمیل شرایط ازجدول نامزدان حذف گردید و آگاهان به این باور اند  که شاید تعدادی دیگری نیز به همین سرنوشت روبرو خواهند شد.
نویسنده سخن انیس در ادامه  به فواید اندک بودن نامزدان ریاست جمهوری پرداخته است.
مطلب دیگری زیرعنوان عملکرد اخیرمخالفان مسلح نیازمند موضعگیری  صریح علمای اسلام است دربرگه دوم انیس به چشم می خورد که درآن گفته  شده حادثه روز اول عید درمسجدجامع شهرپل علم مرکز ولایت لوگر این امر را به یک نیاز تبدیل نموده که باید در برابر خود خواهی وتعبیر سازی های گروه طالبان بسیج وعلیه این گروه به یک  مقاومت دینی دست زدچندین مطلب دیگر نیز زیرعنوان های نقش پیمان امنیتی میان افغانستان وامریکا به آینده کشور ،فراخوانی لویه جرگه یک نیاز بزرگ است ،از کاندیداتوران بایدحمایت شود یا از برنامه ها .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا