اخباراقتصادجامعه

کارپروژه های انکشافی در کندز آغاز شده است

کندز/۱۳جوزا/ باختر

والی کندز می گوید که به ارزش دوازده میلیارد افغانی کار پروژه‌ های انکشافی در آن ولایت آغاز شده است .

با آن‌که کندز از ولایت‌های نا امن کشور است، صدها پروژهٔ انکشافی درآن‌ولایت یا تطبیق شده است و یا هم زیر کاراست.

عبدالستار میرزکوال والی کندز، در مصاحبۀ اختصاصی یی امروز با بریالی همنوا، خبرنگار آژانس اطلاعاتی باختر گفت که هم‌اکنون ۷۴۲ پروژۀ کوچک و بزرگ انکشافی درآن‌ولایت یا تطبیق شده است و یا زیر کار است که از آن میان ۴۱۳ پروژه‌ تکمیل شده است و مورد استفادۀ مردم قرار گرفته است و کار ۲۲۹ پروژۀ دیگر نیز به زودی تکمیل می شود.

والی کندز افزود که این پروژه‌ها شامل کانال ولسوالی دشت‌ارچی، کانال شهروان است که به هزاران جریب زمین را آبیاری می‌کند، هم‌چنان پروژۀ بند برق ولسوالی خان‌آباد است که کار آن متوقف شده است و به‌زودی بار دیگر آغاز خواهد شد و با تکمیل این پروژۀ بزرگ ۹۰ میگاوات برق تولید خواهد شد و یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیربنایی به سطح ولایت کندز است.

والی کندز از آغاز کار سرک جادۀ آزادی مرکز کندز تا سرک میدان هوایی یاد کرد و گفت آن سرک در دو خط ساخته می‌ شود و به زودی کار ساخت ۱۱ کیلو متر سرک دیگر از چوک مرکزی کندز الی بندر کابل نیز آغاز خواهد شد.

عبدالستار میرزکوال افزود که بر اساس توجه خاص دولت افغانستان تمام کوچه‌های فرعی که در داخل شهر کندز به‌گونۀ خامه است، قیرریزی خواهد شد.

میرزکوال گفت که بر اساس توجه خاص رییس جمهوری کشور در سال گذشته مهم‌ترین پروژه‌ها تطبیق شده است که ازین میان دوباره فعال کردن شرکت تصدی سپین‌زر است که از ازبکستان برای این تصدی ۴ پایه ماشینری خریداری شد.

همچنان قرار است کشور دوست ازبکستان یک کارخانۀ نساجی را درآن‌ولایت اعمار کند که در آن کارخانه پنبۀ کندز بسته بندی خواهد شد، برای نیرو های امنیتی و دفاعی کندز لباس‌های نظامی آماده می شود، روغن، صابون  سایر مواد دیگر را این تصدی تولید خواهد کرد و برای صدها جوان کندزی زمینهٔ کار نیز فراهم خواهد شد.

همچنان والی کندز در قسمت اوضاع امنیتی آن ولایت گفت که چندی پیش مخالفان مسلح بر ولسوالی امام صاحب حمله کردند و می خواستند که وضعیت امنیتی آن ولایت را بر هم زنند که موفق نشدند و حمله آنان دفع شد.

احمد نعیم دوستی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا