اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره 

کابل/ ۲ جدی/ باختر

ترورهای پیهم خبرنگاران درافغانستان٬ برنامۀ ددمنشانه در برابر آزادی بیان و خفه کردن رسانه ها است که باید هر چه زودتر متوقف شود.

مفسرآژانس باختر می نگارد؛ رحمت‌الله نیکزاد خبرنگار آزاد، شام روز گذشته در مقابل منزلش در ناحیۀ اول شهر غزنی از سوی افراد  مسلح هدف گرفت و جان داد.

در جریان کمتراز چهل روز این پنجمین رویداد تروریستی و جنایتکارانه علیۀخبرنگاران در افغانستان است٬ چهل روز قبل یما سیاوش چهرۀ فعال رسانه یی در کابل ترور شد٬ به تعقیب آن٬ الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند کشته شد٬ ملاله میوند٬ گویندۀ یک تلویزیون خصوصی در شهر جلال آباد هدف قرار گرفت و جان سپرد٬ فردین امینی گویندۀ تلویزیون آریانا به گونۀمرموز در کابل کشته شد و حالا هم رحمت الله نیکزاد خبرنگار آزاد در شهر غزنی هدف قرار می گیرد و کشته می شود.

همه این وقایع در چتر نظام و در ساحۀ حاکمیت دولت رخ می دهد و نشان می دهد که روزنامه نگاران در افغانستان مصونیت ندارند٬ گروه های مسلح مخالف٬ اصلا، به ایده آزادی بیان  و کار آزاد رسانه ها باور ندارند که نمی توان از آنان در رسیدگی به همچومسایل انتظاری داشت وحکومت هم که در چوکات قانون اساسی و تعهدات مدنی متعهد به کار آزاد رسانه ها وآزادی بیان است ، نتوانسته است از رسانه ها و اهل رسانه ها  حفاظت درست کند.

از دید دولت افغانستان «تروریستان جنایتکار با کشتار روز نامه نگاران به جز پيام مرگ، وحشت، ويرانی و جنايت، ديگر هيچ هدفی را دنبال نمی كنند حمله بالای مردم ملکی، تاسیسات عام المنفعه و دست اندرکاران رسانه یی کشور، حمله بالای آزادی بیان و جنایت علیه بشریت است.» دولت دستور تحقیق را داده است .

ترور خبرنگاران و چهره‌های رسانه‌ یی یک مسئله را مشخص می کند که هراس افگنان از کار رسانه ها سخت در هراس اند و تحمل اطلاع رسانی آزاد به مردم را ندارند در حالی که مردم حق دارند بدانند در کشور شان چه می گذرد٬ وضعیت امنیتی و سیاسی  چه است و کشور به کدام سو روان است و تنها رسانه هاو روز نامه نگاران متعهد اند که می توانند مردم را در رسیدن به این حق شان کمک و یاری کنند٬ کار خلاقانه و بی هراس روزنامه نگاران و اهل رسانه ها در افغانستان بود که آزادی بیان را به رکنی در نظام مبدل کرده است امروزوضعیت کشور ناهنجار است مگر رسانه ها با ظرفیت و امکانات بهتر کار می کنند که مردم  به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

هدف قرار دادن خبرنگاران و رسانه‌ها که پیشگامان جامعه اند، عمل شنیع است که فقط شیطان را خوشحال می کند٬ مگر این گونه اعمال شیطانی نمی تواند٬ مانع تعهد رسانه ها و روزنامه نگاران شود و ارادۀ آنان را در دفاع از آزادی بیان و صیانت از رسانه‌های آزاد و تغییر نخواهد داد. کارآزاد رسانه یک دستآورد قابل لمس مردم افغانستان است که نمی شود با ترور ووحشت آن را زیر پای هراس افگنان انداخت هراس افگنان باید بدانند که هر قدر وحشت کنند٬این دستآورد بزرگ حفظ خواهد شد.

این تعهد رسانه ها است٬ مگر مردم با آن که کشتار و حمله بر رسانه ها و چهره های رسانه یی را غیر قابل توجیه می دانند و نسبت به سهل انگاری نهاد های امنیتی در شناسایی٬ بازداشت و مجازات عاملان این گونه جنایت ها نگران اند٬ چهل روزازکشته شدن یما سیاوش سپری شد مگر تا کنون نهادهای امنیتی پاسخ درستی در این مورد به مردم نداده اند٬ الیاس داعی٬ ملاله میوند و دیگران هم کشته شدند مگر مردم ندانستند که با عاملان مرگ این روزنامه نگاران چه برخوردی شد٬ مردم از نهاد های امنیتی می خواهند که در این خصوص مسوولانه تر عمل کنند و جواب روشن برای مردم واصحاب رسانه یی داشته باشند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا