جامعه

پیام رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت روز جهانی کودک

کابل۱۱ جوزاباختر
مسرت دارم که به مناسبت روز جهانی کودک به کودکان و تمام هموطنان مبارکباد می گویم. این روز یک فرصت خوب است تا به مشکلات کودکان توجه بیشتر کنیم و راه های رشد و خوشی کودکان خود را جستجو نماییم.
علم ثابت کرده که اساس شخصیت انسان در کودکی شکل می گیرد، به این معنی که خوشبختی جامعه به تربیت امروزی و چگونگی برخورد با کودک ربط دارد.
توجه به صحت، تغذیه، تربیه، تعلیم و خوشی کودک اهمیت بنیادی برای کامیابی و خوشبختی جامعه دارد. در کشور ما سالانه تعداد زیاد کودکان به علت تغذیه نادرست و بیماری های معمولی از نعمت زندگی محروم می شوند و به هیچ وجه این وضعیت قابل قبول نیست. کارهای شاقه و ازدواج های اجباری کودکان یک مشکل عمده جامعه ما است که باید برایش  نقطه پایان گذاشت.
خوشبختانه حالا میلیون ها کودک افغان به مکتب میروند، ولی باز هم تعداد زیادی، به ویژه دخترها همین اکنون نیز از حق تعلیم محروم اند و تا امروز در خبر ها می شنویم که دشمنان مکاتب را آتش می زنند. همچنان ماین های کنار جاده و اعمال غیر انسانی دیگری که سالانه تعداد زیاد کودکان را از نعمت زندگی محروم می سازد، قابل قبول نیست.
تنها تروریزم و فقر نیست که کودکان ما را تهدید می کند، بلکه در بسیاری از خانواده ها برخورد نادرست چالش بزرگ برای نمو سالم کودکان می باشد. کودک نیازهای عاطفی دارد و میخواهد خود را مصئون ببیند و برای دیگران گرامی باشد. کودک می خواهد خوش باشد. در ذهن کودک پرسش های است که باید جواب داده شود. کودک نیازهای ذوقی دارد و به تفریح ضرورت دارد. رسانه ها، ملا امامان مسجد و روشنفکران باید خانواده ها را از پیامدهای خطرناک خشونت با کودکان خبر سازند. در سخنرانی ام به مناسبت آغاز سال تعلیمی گفته بودم که هیچ کودک باید لت و کوب، تهدید و تحقیر نشوند.
به مناسبت روز جهانی کودک از این فرصت استفاده میکنم و یکبار دیگر از تمام معلمین می خواهم که در مکاتب به تحقیر، لت و کوب، تهدید و توهین به هیچ صورت اجازه ندهند. همچنان توجه بیشتر به کودکان نیاز است و وظیفه حکومت است تا به آنعده اطفال که دارای معلولیت اند و برای شان دشوار است تا در مکاتب دولتی درس بخوانند، مکاتب ویژه ایجاد نماید. حکومت متعهد است که در پرتو قوانین افغانستان و میثاق های بین المللی برای بهبودی وضعیت کودکان کوشش های بیشتری نماید.
در اخیر یکبار دیگر به کودکان نازنین، والدین و تمام هموطنان ام روز جهانی کودک را تبریک گفته و از ادارات حکومتی، نهاد های جامعه مدنی، علما و خانواده ها میخواهم که به زندگی کودکان توجه بیشتری نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا