سیاست

افشا گری٬ رییس پیشین ای اس ای را ممنوع الخروج ساخت

کابل- باختر- 9جورا
افشاگری های یک رییس پیشن سازمان استخبارت نظامی پاکستان باعث ممنوع الخروج شدن او از کشورش شد.
اسد درانی که در اوایل دهه نود میلادی انهم در اوج فعالیت طالبان در افغانستان ٬رئیس ای اس ای بود اکنون ممنوع الخروج شده است.
وی پس از ان که با نوشتن کتابی در رابطه با نقش  پاکستان ناامنی های در افغانستان وکشمیر طوفانی به پاکرده اکنون مورد پیگرد قانونی قرار دارد.
سخنگوی ارتش پاکستان دراین رابطه میگوید جنرال باز نشسته که از سال 1990تا1992 میلادی ریاست اژانس اطلاعات پاکستان ای اس ای را به عهده داشت در لست افراد ممنوع الحروج از این کشور قرار گرفت.
درانی از هفته گذشته با انتشار کتابی که در مشارکت با یک جنرال بازنشسته استخبارت هند  برای خود غم خرید وحالا باید جوابگو نوشته های خود باشد.
این کتاب بر مبنای یک سلسله مزاکرات میان این دو مقام در موضوعات مختلف از جمله روابط متشنج با هند وادعای مداخله نیابتی پاکستان در افغانستان وکشمیر نوشته است.
این کتاب همچنین اشاره دارد که مقامات پاکستانی احتمالا از مکان مخفی شدن اسامه بن لادن رهبر پیشین القاعده گاه بوده و با گذشت زمان اطلاعات را به امریکا ارائه داده که منجر به حمله سال 2011 میلادی برخانه بن لادن در ابیت اباد وکشته شدن بن لادن شده است
اوایل روز دوشنبه اسد درانی به اتهام نقص قوانین ومقرارت ارتش پاکستان به خاطر اظهاراتی که دراین کتاب داشته به مقر ارتش احضار شد.
ارتش پس اعلام کرد تحقیقات در رابطه به سوعملکرد اسد درانی انجام خواهد داد وی که درفهرست ممنوع الخروج ها قرار می دهد اقدامی که نخستین بار است در خصوص یکی از روسای سابق آژانس اطلاعات پاکستان اعمال می شود.
امریکا مدت هاست که آژانس اطلاعات پاکستان را به حمایت از شبه نظامیان درافغانستان از جمله طالبان متهم کرده است ادعا هایی که اسلام اباد ان ها را رد می کند.
آنچه جنرال اسد درانی نوشته کرده نشان میدهد که ارتش و استخبارت پاکستان تا کدام پیمانه در قضیه افغانستان دخیل اند
جنرال درانی زمانی رییس سازمان استخبارت نظامی پاکستان بود که طالبان        به عنوان یک پروژه استخباراتی از سوی استخبارات چند کشور غربی، عربی وپاکستان ایجاد شده بود .
درانی انچه را گفته براساس کار کرد و  انکشافاتی  نوشته که خود در ای  اس  ای شاهد ان بوده است.
اوبا این کتاب به واقعیت های اعتراف نموده که در طول بیست سال گذشته یعنی از زمان پیروزی مجاهدین تا امروز همیشه از سوی مقامات پاکستان کتمان شده است.
مردم ودولت افغانستان وکشور های حامی این کشور بار ها گفته اند که ای اس ای وارتش پاکستان عاملتمامی ناهنجاری های جاری درافغانستان اند مگر این گفته ها همیشه از سوی ارتش واستخباراتی پاکستان رد گردیده مگر حالا درانی که خود تجربه کار درسازمان قدرتمند استخبارت نظامی پاکستان  را داشته اعتراف میکند که پاکستان درگیر یک جنگ نیابتی در افغانستان است.
حالا وقت ان رسیده که مقامات افغان گفته های درانی را یک سند پنداشته وبرای محکومیت ای  اس  ای دست به کار شود. عبدالخالق     شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا