گزارش ها

کودکان هزینه جنگ در افغانستان را می پردازند

کابل 12 سرطان / باختر
سیف چلدرن یا نهاد حمایت از کودکان، افغانستان را خطرناک ترین کشور جهان برای کودکان می داند.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد: در اعلامیه سازمان بین المللی حمایت از کودکان یا سیف چلدرن گفته شده است (زخمی شدن بیش از پنجاه دانش آموزدرحمله هراس افگنانه روز دوشنبه دهم سرطان که در ساحه پل محموخان شهر کابل  اتفاق افتاد نشان داد که کودکان هزینه اصلی جنگ و خشونت درافغانستان رامی پردازند.)
دراعلامیه تصریح شده است که افغانستان یکی از خطر ناک ترین  کشورها برای کودکان درجهان است و هشتاد درصد مرگ ومیرکودکان درافغانستان ناشی ازحوادث انفجاری است .کودکانی که درمعرض خطر انفجارها قرار می گیرند ازافسردگی واضطراب دایمی رنج می برند.
نهاد حمایت از کودکان از طرف های درگیر خواسته است تا  درجریان درگیری های مسلحانه برمحافظت از کودکان توجه داشته باشند.
سلیف چلدرن در حالی وضعیت کودکان افغان را نگران کننده می داند که صلیب سرخ جهانی باری، افغانستان را هفتمین کشور خطرناک برای کودکان دانسته بود.
وضعیت کودکان در جامعه جنگ زده افغانستان، همیشه یک مساله بحث برانگیز بوده است. گروه های مسلح مخالف از کودکان درفعالیت های هراس افگنانه، قاچاق سلاح٬ قاچاق مواد مخدر،استفاده کرده اند. همچنان این گروه در سربازگیری از کودکان گذشته  زشت دارد بدتر ازآن، گروه های هراس افگن همیشه از کودکان و زنان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده اند .
طالبان همچنان مانع اصلی رفتن کودکان به مکاتب اند اگر آنان روز دوشنبه ٬ده ها کودک دانش آموز را در یک حمله هراس افگنانه  زخمی کردند٬ این گروه  صدها مکتب را در مناطق تحت اداره شان مسدود کرده اند و یا از مکاتب به عنوان موضع ٬پاسگاه وقرارگاه استفاده کرده اند. همچنان طالبان در حمله های مسلحانه ویا حمله های هراس افگنانه شان بیشتر به کودکان آسیب رسانده اند.
این گفته ها می رساند ٬کودکان در افغانستان بیش ازهر قشر دیگر از جنگ و خشونت آسیب دیده اند.
افغانستان یکی از امضا کنندگان کنوانسیون بین‌المللی حقوق طفل می‌باشد که در کنار قانون اساسی، کشور را موظف به رعایت حقوق کودکان و بهبود وضعیت آنان می‌کند. روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا