سیاست

آگاهان سياسي: نبايد از نشست هاي نظير پاريس توقع آني داشت

 

کابل باختر/ 4/جدی

شماری از نماینده گان جناح های مختلف افغان ( شورای عالی صلح، جامعه مدنی، منتقدان سیاسی دولت و نماینده گان ازمخالفان مسلح دولت طالبان و حزب اسلامی حکمتیار ) اخیراً نشست را در حومه شهر پاریس برگزار کردند.

باآنکه همه جناح های شرکت کننده دراین نشست ، این اجلاس را که بتاریخ 30 قوس آغاز و بتاریخ اول جدی خاتمه یافت غیر رسمی دانستند مگر نشانه های وجود دارد که میرساند اشتراک کننده گان این نشست در حاشیه اجلاس با هم دیدار های در عقب صحنه داشته اند.

 طالبان به عنوان گروه عمده مخالف مسلح نشست درپاریس را تائید کرده و گفته اند از آن به عنوان فرصت استفاده میکنند تا دیدگاه و نظرشان را به سمع جهانیان برسانند. آنها نه تنها قبل از اجلاس پاریس بل قبل از آن مکرراً گفته بودند که دولت افغانستان را به رسمیت نمی شناسند و حاضر به گفتگو با دولت افغانستان به رهبری حامدکرزی نیستند این اندیشه و طرز تفکر از سوی جناح مخالف مسلح دیگر دولت یعنی گلبدین حکمتیار نیز بیان شده است . ولی انکشافات یکی دو سال اخیر نشان داد باوجود چیغ و نعره دو گروه مخالف مسلح که هر نوع مذاکره و مفاهمه را با دولت حامدکرزی رد نموده اند موارد وجود دارد که بیان میدارد مذاکرات  میان نماینده گان دولت و مخالفان مسلح آنها نه تنها در اجلاس و نشست های نظیر نشست پاریس صورت گرفته بل چنین نشست ها درجریان مراسم حج  و برخی رویداد های دیگر درکشور های خلیج نیز انجام شده است . اکنون ما شاهد اظهارات چندگونه از افراد سرشناس اين دو گروه میباشیم که یکی بر ختم جنگ و خشونت تاکید میکند، دیگری از ادامه به اصطلاح جهادسخن میگوید و ديگري هم شرط  وشرایط خود رابیان میدارد همه اين گفته ها نمایانگر آن است که نشست و مفاهمه های وجود داشته که سبب گردیده تا دید گاه در ميان مخالفان مسلح متفاوت گرديده و جناح بندي ها در صفوف آنان رونما گردد.

و اما در پاريس چه گذشت؟ دو روز مذاكره در عقب درهاي بسته در خاتمه همه اشتراك كننده گان به راه كه آمده بودند رفتند و هيچ حرف و خبر به مطبوعات داده نشد. مگر بعدا" معلوم گرديد که حزب اسلامی گلبدین حکمتیار دراین نشست خواستار ایجاد اداره موقت شده است  و طالبان بر نوسازی قانون اساسی تاکید داشته اند.

 شماری از آگاهان سیاسی که روند نشست پاریس را نظارت میکردند و بابرخی از نماینده گان شرکت کننده دراین اجلاس تماس داشتند میگویند که مواضع حزب اسلامی حکمتیار و طالبان تقریباً با هم مشابه بود تغییرات درقانون اساسی و خروج نیروهای خارجی حرف مشترک این دوگروه است.

آگاهان سیاسی  به این باور اند که تاکید طالبان برآوردن تغییرات سیاسی در قانون اساسی، نمایانگر نرمش درموضع آن گروه بوده است درحالیکه انها در گذشته یکسره همه چیز رارد کرده اند كه این رامیتوان یک فصل جدید در راستا دیالوگ ومذاکره میان جناح های افغان نامید  و امیدواری ها را نسبت به ادامه چنین مذاکرات ازدیادبخشید .

مگر معین مرستیال معاون حزب حق و عدالت و آگاه مسایل سیاسی میگوید نباید که ازچنین نشستها توقع آنی داشت .

 اقای مرستیال وابسته به حزبي است که حنیف اتمر رییس آن در نشست پاریس شرکت داشت.

 معین مرستیال به آژانس باختر گفت ، نشست پاریس یک نشست براي تفاهم بوده نباید توقع داشت که نتیجه آنی ازاین نشست بدست خواهد آمد.

طالبان و حزب اسلامی دراین نشست خواست های شان را به صورت واضح بیان نموده اند که خروج کامل نیروهای نظامی خارجی از افغانستان ؛ تعدیل در قانون اساسی افغانستان ، ایجاد یک اداره موقت و بعداً رفتن به طرف انتخابات ازجمله خواست های آنها بودکه در نشست پاریس مطرح شده است .

به گفته معین مرستیال با وجود انکه طالبان با خوانش یک بیانیه اکتفا نموده اند   اما بیانیه خود دربرگیرنده نظریات و خواسته های آنها میباشد.

مرستیال میگوید تداوم چنین نشست به نظر ما به خاطر آوردن  صلح و ثبات درافغانستان بسیار باارزش میباشد.

مگرجاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی میگوید طالبان با شرکت در نشست پاریس تنها خواستند تا حضور سیاسی شان تبارز دهند دراین نشست طالبان تنها به فرستادن در نماینده اکتفا کردند درحالیکه از سایر جناح ها ، رهبران دراین نشست حضور داشتند. اعزام نماینده طالبان به نشست نمایانگر این امر است که آنها قدرت تصمیم گیری را ندارند زیرا آنها یک جریان مستقل نیستند.

 او میگوید هرگاه دولت میخواهد به صلح با طالبان دسترسی پیدا کند باید به هسته های مطرح اين گروه داخل شود بهتر است دولت در گام نخست با نفوذ در شورای کویته و شورای پشاور و افراد سرشناس طالبان این گروه رااز وابستگی به استخبارات پاکستان  نجات دهد و بعداً راه گفتگو و مصالحه را با آنها در پیش گیرد.

با آنکه اخباری وجود دارد که طالبان و حزب اسلامی به گونه یی خواست های شان را در پاریس مطرح نموده و به این ترتیب میکوشند تا باب گفتگو ادامه یابد.

 مگر جانان موسی زی سخنگوی وزارت امور خارجه طرح جناح حکمتیار "حزب اسلامی" را که میگوید که باید اداره موقت ایجاد شود یک خیال میداند او تاكید دارد که هرنوع  مفاهمه و مذاکره باید درچهار چوب قانون اساسی باشد.

از گفته های بالا چنین برمیاید که نشست پاریس با امیدواری های همراه است امیدواری از این که همه جناح ها، مذاکره و تفاهم را راه حل دانسته اند با وجود آنکه طرح های ناموزون دراین نشست وجود داشت مگر میتوان در تداوم  چنین نشست این ناموزونی ها را برمعیارها بدل نمود و راه را در پیش گرفت که درآن منافع همگانی نهفته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا