امنیت

درسالروان عیسوی 110 خبرنگاردرجهان و5 خبرنگاردرافغانستان کشته شدند

کابل باختر 9 جدی
نهادهای جهانی مدافع حقوق خبرنگاران می گویند که امسال یکصدوده خبرنگار ، درسراسر جهانی کشته شده اند که نزدیک به هفتادخبرنگار حین اجرای وظیفه خبرنگاری به قتل رسیده اند.
درمیان کشور های مرگبار برای خبرنگاران درسال دوهزار وپانزده، برای نخستین بار یک کشور اروپایی فرانسه پس از هند وعراق در رده سوم قرار گرفته است.
همچنان کمیته مصونیت خبرنگاران درشهر نیویارک ایالات متحده امریکا گفته است که تعداد خبرنگاران که امسال به دلیل حرفه ویا برای انجام وظیفه شان کشته شده اند به شصت ونه نفر میرسد .
این کمیته فرانسه وسوریه را درمیان کشورهای مرگبار برای خبرنگاران درسال دوهزار وپانزده تثبیت کرده است وگروه های افراطی مانند القاعده ، داعش ، طالبان  والشباب درکشورهای  سوریه ، عراق ، پاکستان ، سومالیا ،ترکیه ، یمن ، فرانسه وبنگله دیش مسولیت کشتار بیست وهشت خبرنگار که چهل درصد مجموع خبرنگار کشته شده درسال جاری میلادی درزندان های کشورهای مختلف به سرمیبرد، یکصدونودونه تن اعلام کرده است.
کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان می گوید که امسال پنج خبرنگار درافغانستان کشته شده اند   که سه خبرنگاربه دلیل حرفه وحین انجام وظیفه شان کشته شده اند وسال گذشته نه خبرنگار درافغانستان کشته شده بود ، خبرنگاران خارجی نیز درمیان نه خبرنگار کشته شده شامل می شود.
نجیب شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان می گوید که نسبت به سال دوهزار و چهارده امسال ، موارد خشونت علیه خبرنگاران افغان کاهش یافته است وهنوزهم نگرانی جدی نسبت به امنیت خبرنگاران درافغانستان وجود دارد، برای اینکه دستاورد های که ما در افغانستان درعرصه آزادی بیان ورسانه ها داشتیم این  نگرانها رفع نشده است ، تهدید خیلی بزرگ در آینده در برابر آزادی بیان ورسانه ها وجود دارد واین کمیته هشتاد مورد خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده اند وسال گذشته یکصدوبیست وشش مورد خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده بود.
رشد رسانه ها وآزادی مطبوعات درطی چهارده سال اخیر یکی از دست آورد های مهم دولت افغانستان وجامعه جهانی خوانده شده است .
باید گفت که به تعقیب سقوط شهر کندز بدست طالبان وتسلط موقت این گروه بر آن شهر وعملیات واپس گیری آن ذریعه نیروهای دولتی ، گزارش های منتشر شده ازسوی برخی رسانه ها به مزاج طالبان برابر نیافتند وآنها برخی رسانه ها را اهداف نظامی شان معرفی کردند که این حرکت با انتقاد ونقد گسترده اصحاب رسانه یی ازافغانستان وبیرون از این کشورمواجه شد.
همچنان نهادهای مدافع رسانه ها وخبرنگاران درافغانستان ازعملکرد  بعضی از مقامات حکومتی بخصوص برخورد آنها در برابر شبکه های اجتماعی، دید انتقاد آمیز داشته اند، ضمنأ این نهاد ها شماری از مسوولان حکومتی را متهم می سازند که مطابق به قانون دسترسی به اطلاعات درافغانستان عمل نکرده اند وهنوزهم خبرنگاران واهل رسانه ها درکشور با مشکلات مواجه اند همچنان گروه داعش نیز درافغانستان بعضی از برنامه های تفریحی رسانه های کشور را از دیدگاه خود تکفیر نموده و  گردانند گان  آنرا تهدید کرده است .
بایدگفت که در سالروان پنج خبرنگار درافغانستان کشته شده اند که سه تن آنها به دلیل کارحرفوی جان شان را از دست داده اند  درحالیکه این رقم سال پار نه نفر بود .
درسالروان 80 مورد خشونت علیه آنها ثبت شده که سال پار126 موردبوده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا