فرهنگ

سخنرانی زردشت شمس معین وزارت اطلاعات و فرهنگ درمراسم افتتاح نمایشگاه “گنجینه های پنهان از موزیم ملی افغانستان” درموزیم ملی کیوشوی جاپان

کابل باختر/ 5/ جدی
آقای شیماتانی هیرویونکی ، مدیر عامل موزیم ملی کیوشو ، مهمانان عالیقدر ، خانم ها و آقایان :
افتخار دارم که به نمایندگی از حکومت جمهوری اسلامی افغانستان اولین نمایشگاه تاریخی از میراث های فرهنگی افغانستان " گنجینه های پنهان موزیم ملی افغانستان " را در موزیم ملی معتبر کیوشو افتتاح میکنم.
من از کارمندان موزیم ملی کیوشو ، مردم و حکومت جاپان به سبب علاقه و احساس عمیق شان به افغانستان و میزبانی مردم این کشور جهت راه اندازی این نمایشگاه مهم سپاسگزاری میکنم ، هرچند نمایشگاه متذکره تنها یک نگاه گذرا درزندگی و فرهنگ افغانها در زمان های کهن است ولی بدون تردید آثار به جامانده از ماجرا های دلچسپی از مردم سرزمین باستانی ما حکایت میکند.
خانم ها و آقایان : افغانستان قلب آسیا سرزمین باستانی غنی ازفرهنگ و تمدن بوده و یک چهارراه تمدن ها و اتصال عقاید و تجارت درزمان های قدیم بود که آسیا مرکزی و چین را با جنوب آسیا و شرق میانه را با بقیه جهان وصل میکرد .
این موقعیت جغرافیایی شگفت انگیز درامتداد راه قدیمی ابریشم به این سرزمین یک آرایش مقبول موزائیک فرهنگ ، عنعنات و تمدن ها داده است .
بدون شک افغانستان یک تاریخ نا آرام و دشوار داشته که منتج به حوادث تاریخی و سیاسی شده و میراث های با ارزش آن را صدمه رسانده و تخریب کرده است.
با وجود تهدیدات میراث های فرهنگی دردهه های اخیر کابل دردهه 90 شاهد بد ترین نوع جنگ داخلی و درگیری های جنگ های کوچه به کوچه بود.
موزیم ملی که یکی از غنی ترین موزیم ها درسطح منطقه بود بمباردمان شد و تعداد زیاد آثارش را ازدست داد.
رهبران سیاسی و فرهنگی با درک تهدیدات پیشرو تصمیم گرفتند که برخی از گنجینه های فرهنگی را از موزیم ملی به مکان های امن تر انتقال دهند.
دردوران حکومت طالبان که چور و چپاول و غارت کابل و سایر شهر ها سرخط رسانه در جهان بود بسیاری افغان ها و علاقمندان میراث های فرهنگی افغانستان در خارج ازکشور اندوهگین از دست دادن این آثار بودند.
به هر حال درسال 2003 بودکه خبر خوش حفظ آثار موزیم در قصر ریاست جمهوری پخش شد وحکومت افغانستان نیز آنرا تایید کردند.
خانمها و آقایان !
دراین نمایشگاه برخی پارچه های شگفت آور از تپه فلول ، آی خانم ، طلا تپه و بگرام از قبل از میلاد 2100 الی قرن دوم میلادی از یونان باختری ، یونان رومی ، دوره های کوشانیان و بودایها به نمایش گذاشته شده است که بازگو کننده داستان واقعی مردم و سرزمین باستانی ماست .
این یک فرصت خوب برای شناخت مردم جاپان از افغانها وافغانستان است.
من معتقدم که این نمایشگاه و نمایشگاه بعدی که درموزیم ملی توکیو درماه اپریل افتتاح خواهد شد دوستی مردم جاپان و افغانستان را بیشتر تقویت خواهد کرد.
خانمها و آقایان !
جاپان یک حامی سخاوتمند افغانستان در بخش های صحت عامه زراعت ، زیربناها و سایر عرصه های باقی مانده است.
جاپان به خصوص حامی عمده ما در بخش فرهنگ است و کمک های خود را از طریق چندین پروژه یونسکو در بامیان انجام داده است.
جاپان طرح مقدماتی ماستر پلان و حفاظت نقاشی های دیواری باستان ، صخره ها و طاقچه ها و حفاظت از قطعات و نقشه های توپوگرافی و مدل سه بُعدی از ساحه بامیان را تمویل کرده است.
به هر حال ، این نخستین ابتکار فرهنگی میان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و موزیم های کیوشو و توکیو میباشد اما به دنبال افزایش بیشتر همکاری مبادلات فرهنگی با حکومت و مردم جاپان هستیم .
خانم ها و آقایان !
اجازه دهید که با یاد آوری و اظهار صادقانه از کمیته جاپان برای نگهداری از آثارفرهنگی بیجا شده و حفظ 102 قطعه آثار خارج از افغانستان به مدت نزدیک 15 سال سپاسگزاری کنم .
این مصنوعات در جریان نمایشگاه موزیم ملی توکیو درماه اپریل 2016 به افغانستان با زخواهد گشت .
به همین دلیل من از پروفیسور هیرایاما ایکو ، بخاطر جمع آوری و حمایت وی از آثار فرهنگی بیجا شده ما سپاس بی پایان میکنم .
درنهایت ، من میخواهم سپاس و امتنان خود را از آقای شمتانی هیریوکی ، مدیر عامل موزیم ملی کیوشو ، آقای کویزومی یوشیهیدی ، متصدی موزیم ملی کیوشو و تمام اعضای تیم وی ، تکاشی هیروشی ، سفیر جاپان درکابل ، داکتر سید محمد امین فاطمی ، سفیر افغانستان درتوکیو ، آقای محمد بشیر غفوری سکرتر اول سفیر افغانستان در توکیو و اعضای کمیته باستان شناسی برای کوشش و حمایت در جهت تنظیم این نمایشگاه تاریخی ابراز نمایم .
همچنان از موزیم ملی کیوشو و دیگر سازمان ها برای ترتیبات عالی و مهمان نوازی شان درهنگام اقامت ما در فوکوکوا ابراز سپاس می نمایم .
تشکر
زنده باد دوستی افغانستان وجاپان .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا