جهان

سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای ‘طرح ترور سفیر عربستان’ را محکوم کرد

قطعنامه پیشنهادی عربستان سعودی در محکومیت “طرح ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا” به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. در این قطعنامه از ایران خواسته شده تا با مجامع بین‌المللی در این زمینه همکاری کند.

آژانس اطلاعاتی باختربه نقل از منابع خبری بین المللی خبر داد، در این قطعنامه که روز هجدهم نوامبر (۲۷ عقرب) تصویب شده، ایران مستقیما” به دست داشتن در این کار متهم نشده است، اما از ایران خواسته شده تا به تعهدات بین‌المللی در زمینه حفاظت از جان دیپلمات‌ها احترام بگذارد

قطعنامه سازمان ملل همچنین از ایران خواسته تا “کسانی را که در این عملیات دست‌ داشته‌اند” به دادگاه‌ تحویل دهد.

اما محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل معتقد است که این قطعنامه “به صورت مشخص نشان می‌دهد که ایران در این توطئه ادعا شده، دست داشته” است.

خزاعی می‌گوید که این متن با “پیش‌داوری” تهیه شده است.

در خبری که از نشست خبری امروز خزاعی در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران منتشر شده، از قول او آمده است: “این متن تنها بر ادعاهای ثابت نشده یک کشور که سابقه دشمنی طولانی با کشور من دارد، تهیه شده و ما آن را به شدت رد می کنیم.”

مقام‌های قضایی آمریکا حدود دو ماه پیش، از بازداشت یک آمریکایی ایرانی‌تبار خبر دادند که به گفته آنها قصد داشته با اجیر کردن آدم‌کش‌های حرفه‌ای، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را بکشد.

در میان کشورهای عضو که در رای‌گیری برای این قطعنامه شرکت داشتند، ۱۰۶ کشور به قطعنامه رای مثبت دادند، ۹ کشور به این قطعنامه رای منفی دادند و ۴۰ کشور هم در رای گیری شرکت نکردند.

علاوه بر ایران، کشورهایی که به این قطعنامه رای منفی دادند، عبارتند از: ارمنستان، کوریای شمالی، بولیوی، کوبا، اکوادور، نیکاراگوئه، ونزوئلا و زامبیا.

نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل هم گفته که این قطعنامه هیچ کشور خاصی را مخاطب قرار نداده است، تنها دلیلی هم که از ایران در آن نام آورده شده این است که متهم اصلی پرونده در اعتراف‌های خود به نام ایران اشاره کرده است.

مقام‌های آمریکایی در ماه اکتبر، دو هفته پس از بازداشت منصور ارباب‌سیر، اعلام کردند که این شخص با کمک همدستان اش در سپاه قدس ایران، قصد داشته تا آدم‌کشانی در مکزیک را به استخدام در آورد تا سفیر عربستان سعودی در آمریکا را ترور کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا