سیاست

گیتس: رئیس جمهور اوباما به هالبروک هدایت داده بود تا انتخابات افغانستان را به تعویق بیاندازد

کابل/26/جدی/باختر
نشریه دیلی بیست امریکا به نقل  از کتاب اخیر رابرت گیتس وزیر دفاع سابق ایالات متحده امریکا نگاشته است که رئیس جمهور بارک اوباما به ریچارد هالبروک نماینده خاص آن کشور هدایت داده بود تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ افغانستان را به تعویق بیاندازد.
به گزارش آژانس خبری باختر، در مطلب همچنان آمده است که این مطلب می افزاید که مقامات بلند رتبه اداره اوباما تصمیم داشتند  که به هر قیمت ممکن انتخابات افغانستان را که حتی باعث زیر پا شدن قانون اساسی این کشور نیز شود، به تاخیر بیاندازد.
وزیر دفاع پیشین امریکا در کتابش بنام "خاطرات یک وزیر" به پیشینه و ریشه بی اعتمادی میان رئیس جمهور کرزی و رهبران امریکا پرداخته و توضیح داده است که چگونه کرزی مجبور شد تا علیه امریکا واکنش های شدید نشان دهد.
وزیر دفاع پیشین امریکا در بخشی از این کتاب در مورد تلاش های امریکا که میخواست کرزی را به هر قیمت ممکن در انتخابات گذشته ناکام سازد، پرداخته است.
این نشریه امریکائی می افزاید که این افشاگری ها ادعا های همیشگی کرزی را که امریکا عملاً از آرای مردمش سوء استفاده کرد، درست ثابت می سازد و شاید به همین دلایل باشد که رئیس جمهور کرزی امروز به امضای سند امنیتی با واشنگتن بی علاقگی نشان میدهد.
رابرت گیتس در کتابش همچنین می نویسد که رئیس جمهور اوباما قبل از انتخابات سال 2009 افغانستان، به هالبروک هدایت داده بود تا رئیس جمهور کرزی را وادار کند که انتخابات ریاست جمهوری را به تعویق بیاندازد. او همچنان نوشته است که برای هالبروک و مقامات دیگر حاضر در همان مجلس زمینه مساعد گردید تا بدین وسیله در جستجوی بدیل برای کرزی برآمده و کرزی را به نحوی از قدرت برانند.
رابرت گیتس میگوید که موضوع بحث در این جلسه تاخیر انتخابات افغانستان بود و تصمیم اتخاذ شد که حتی اگر قانون اساسی افغانستان در برابر تاخیر انتخابات مانع ایجاد میکند، آنرا نادیده بگیرند  و به آن پشت پا بزنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا