صحت

از روز جهانی مبارزه با هپاتیت (زردی) تجلیل شد

کابل باختر 6 اسد
از روز جهانی مبارزه با هپاتیت تحت شعار« برای محو هپاتیت سرمایه گذاری نمایید»  امروز در وزارت صحت عامه تجلیل شد.
امراض هپاتیت ویروسی هفتمین علت مرگ و میر انسانان در جهان شناخته شده است.هپاتیت نوع B  و C سالانه سبب مرگ یک ونیم ملیون انسان درجهان می‌شود و بیشتر سی ملیون تن به ویروس نوع B و C درجهان مبتلا اند.
به  گزارش خبرنگار آژانس باختر داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه ، در مراسم تجلیل ازاین روزگفت:« خوشبختانه امراض هپاتیت یک مشکل جدی تا اکنون در کشور محسوس نمی‌شود و ما برای جلوگیری از شیوع این بیماری برای اینکه شیوع آن در میان مردم بیشتر نشود تلاش می ورزیم.»
وی بیان کرد که وزارت صحت عامه برای پیش گیری از این ویروس زمینه تشخیص هپاتیت نوع C وB را در مراکز صحی فراهم کرده است و نیز واکسین هپاتیت B در تمام مراکز صحی برای کودکان زیر سن ۲ سال تطبیق می شود.
داکتر فیروز  تاکید کرد که این وزارت حدود یک اعشاریه شش ملیون تن را تحت آزمایش قرار داده است که از این میان ۲۲ هزار تن به هپاتیت B و نزدیک به ۹ هزار تن به هپاتیت C در کشور مبتلا می باشد.
وزیر صحت عامه ،هدف از تجلیل از این روز را بلند بردن سطح آگاهی عامه در پیوند به چگونگی شیوع این بیماری و تجدید تعهد برای جلوگیری، وقایه و تداوی این بیماری عنوان کرد .
داکتر پتا نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان گفت که ، کشف واقعه های تشخیص نشده و هدایت برای مراقبت و تداوی اساسی ترین اقدام برای محو هپاتیت است و نیز تاکید کرد که سازمان صحی جهان متعهد بر حمایت وزارت صحت عامه  در راستای مبارزه با این بیماری است.
هپاتیت ویروسی مانند یک اپیدیمی خاموش است که اعراض وعلایم آن به زودی بروز نمی‌کند. ویروس هپاتیت B و  C از طریق خون، تماس جنسی، و استفاده از مواد مخدر به شکل ،از یک شخص به شخص دیگر قابل انتقال است.
مومنه احمدیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا