جامعه

اکادمی علوم در سال جاری سی اثرعلمی – تحقیقی چاپ کرده است

کابل/ ۲۵دلو/ باختر
سرپرست اکادمی علوم می گوید: این اکادمی در سه بخش، علوم بشری، علوم طبیعی، تخنیکی و علوم اسلامی، تحقیقات علمی را انجام می دهد و در سال جاری سی اثرعلمی – تحقیقی را چاپ کرده است.
به گزارش آژانس باختر؛ څیرنوال دوکتور رفیع الله نیازی، سرپرست اکادمی علوم افغانستان امروز در برنامۀ حسابدهی ملت به دولت گفت: این اکادمی در سال مالی ۱۳۹۹ در بخش های علوم بشری، طبیعی، تخنیکی و اسلامی، هژده پروژۀ علمی – تحقیقی را تکمیل کرده است و یکصد وسی پروژه علمی – تحقیقی را تحت کار قرار داده است، سی اثر علمی و ۱۲ مجلۀ علمی – تحقیقی را چاپ کرده است و چهار سمینار علمی – تحقیقی را برگزارکرده است.
نیازی افزود: ۱۱۴۳ جلد کتاب و ۱۳۸ شماره جریده و مجله از سوی اکادمی علوم جهت استفاده به ادارات مختلف علمی و اکادمیک به محققان و دانشمندان توزیع شده است، ۵۱۰ عنوان مجله و ۲۹۶۰ عنوان کتاب دیتابیس و۲۱۵ عنوان جریده و مجله ثبت شده است.
او تصریح کرد که ریاست اطلاعات و ارتباط عامۀ اکادمی علوم در سال ۱۳۹۹ سی اثر علمی – تحقیقی را به چاپ رسانیده است که مهمترین عناوین آن، فرهنگی – ادبی پېښلیک، د شلمې پېړۍ په لومړۍ نیمایی کې د پښتو ادب د پرمختیایی بهیر څېړنه، تاثیر کودهای کیمیاوی مرکب بالای حاصل نبات لوبیا، خط و دستور زبان اوستایی ودستآوردهای عمدۀ یک صد سال اخیر افغانستان، می باشد.
سرپرست اکادمی علوم افغانستان گفت: در سال ۱۳۹۹به گونۀ مجموعی ۵۳ کنفرانس علمی – تحقیقی از جانب دانشمندان به شکل انفرادی ارائه شده است.
نیازی به ادامه گفت :چاپ۵۰ اثرعلمی، تدویر ۱۴ سمینار علمی – تحقیقی، چاپ ۳۶ مجله علمی – تحقیقی و چاپ ۴۰۰۰ جلد دایرة المعارف ادبی آریانا، از مهمترین برنامه های اکادمی علوم افغانستان برای سال مالی ۱۴۰۰ می باشد.نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا